تبیین نابرابری های سلامت و سرمایه اجتماعی غیر مبتلایان و مبتلایان به سرطان مراجعه کننده به انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرمایه اجتماعی یکی از تعیین کننده های اجتماعی سلامت است که ممکن است نقش بسزایی در نابرابری های سلامت داشته باشد. میزان سرمایه اجتماعی که افراد بدست می آورند نسبت به موقعیت های اجتماعی متفاوت است و همه افراد نمی توانند از منابع اجتماعی سرمایه اجتماعی به طور یکسان برخوردار باشند. هدف این پژوهش، مطالعه تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر ابتلاء به سرطان در مراجعه کنندگان به انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.
روش بررسی
این پژوهش، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل بیماران مبتلا به سرطان های معده، کلون و پستان بالاتر از 14 سال مراجعه کننده به انستیتو کانسر تهران در شش ماهه اول سال 1388 است. حجم نمونه برابر با 106 نفر است که با روش نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده متناسب انتخاب گردیده اند. سرمایه اجتماعی بر دو بعد ساختاری و شناختی تاکید دارد. علاوه بر این، بر سرمایه اجتماعی شخصی تاکید شده است.
یافته ها
یافته ها نشان می دهد که سرطان نمی تواند صرفا بر حسب عوامل مستقیم آن شناخته شود. نابرابری های سلامت و سرطان حاصل تعامل توامان مولفه های مختلف سرمایه اجتماعی با فاکتورهای رفتاری/روانشناختی و بیولوژیک است. افرادی که در زندگی از سرمایه اجتماعی مشابهی برخوردارند، استرس و رفتارهای ناسالم مرتبط با سرطان را به وجوه متفاوتی تجربه می کنند.
نتیجه گیری
افزایش یا کاهش برخورداری از هر یک از مولفه های سرمایه اجتماعی، بعنوان بخشی از سیاست های اجتماعی، می تواند به تغییر در میزان ابتلاء به سرطان بیانجامد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!