اثر دوره های کوتاه و طولانی مدت سرماسازگاری بر خصوصیات بیوشیمیایی دو رقم بهاره و زمستانه گندم نان (Triricum aestivum L.)

پیام:
چکیده:
این آزمایش به منظور مقایسه اثر دوره های کوتاه و طولانی مدت خوسرمایی بر خصوصیات بیوشیمیایی دو رقم گندم بهاره و زمستانه در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار در گلخانه گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران در سال 1388 انجام گرفت. در این آزمایش میزان برخی آنزیم های آنتی اکسیدانت، قندهای احیا، محتوای کلروفیل و کاروتنوئیدها در دو رقم زمستانه (نوراستار) و بهاره (کوهدشت) گندم هنگامی که گیاهچه ها در دمای 3 درجه سانتی گراد بمدت صفر، 3، 6، 12و 24 ساعت و 2 هفته تیمار شدند، اندازه گیری گردید. نتایج بررسی LT50 نشان داد که تنها رقم زمستانه نوراستار پس از دو هفته خوسرمایی توانست سرمای 12- درجه سانتی گراد را تحمل کند. در بیشتر موارد فعالیت آنزیم ها در مراحل اولیه سرما افزایش یافته، ولی پس از دو هفته خوسرمایی این روند کاهش یافت. افزایش میزان آنزیم ها در مراحل اولیه سرما نشان دهنده سمیت زدایی سریع گونه های فعال اکسیژن در کوتاه مدت است. با توجه به اینکه کلروفیل ها منبع تولید گونه های فعال اکسیژن هستند، کاهش محتوای کلروفیل در رقم نوراستار نشان می دهد که کاهش آن در طول خوسرمایی می تواند در تحمل به یخ زدگی دخیل باشد. نتایج کلی این تحقیق نشان داد که هر دوی تیمارهای کوتاه و طولانی مدت خوسرمایی دارای اهمیت بوده و برخی از متابولیت ها در کوتاه مدت و برخی دیگر در طولانی مدت تاثیر گذار هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1025485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!