عوامل موثر بر استقرار زادآوری و خصوصیات کمی و کیفی گونه بنه (Pistacia atlantica Desf.) در شرایط مختلف فیزیوگرافی (مطالعه موردی: پارک ملی خجیر)

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی خصوصیات کمی، کیفی و زادآوری گونه بنه (Pistacia atlantica Desf. ) در شرایط مختلف فیزیوگرافی و نقش عوامل تاثیرگذار در نحوه استقرار زادآوری آن در دامنه جنوبی البرز اجرا شده است. نقشه های شیب، جهت و ارتفاع از سطح دریا تهیه و شبکه آماربرداری تصادفی سیستماتیک با ابعاد شبکه 150 ×100 متر روی نقشه و جنگل پیاده شد. در داخل هر یک از قطعات نمونه مشخصه های کمی درختان بنه شامل تعداد، ارتفاع کل، قطر متوسط تاج و تعداد و ارتفاع نهال ها ثبت شد. هم چنین فرم رویشی درختان و عوامل تاثیرگذار در استقرار زادآوری بنه تعیین شد. علاوه بر این تعداد، قطر تاج و ارتفاع درختچه بادام کوهی به عنوان یکی از گونه های مهم همراه بنه برداشت شد. نتایج حاصل نشان داد که بیشترین تعداد درختان، ارتفاع زادآوری و بهترین وضعیت سلامت برگ درختان و زادآوری بنه در دامنه های شمالی و در ارتفاع 1600-1500 متر قرار می گیرد. بیشترین ارتفاع و قطر درختان بنه و بیشترین تعداد زادآوری در ارتفاع 1500-1400 متر ثبت شد. این تحقیق نشان داد که درختچه بادام و مناطق صخره سنگی از جمله عوامل مهم در استقرار زادآوری بنه بوده و عوامل فیزیوگرافی نیز در خصوصیات کمی و کیفی درختان و نهال های بنه تاثیر معنی داری دارند. بر اساس نتایج این تحقیق به منظور حفظ و تدوام استقرار گونه بنه به ویژه در پروژه های غنی سازی و جنگل کاری بایستی به عوامل فیزیوگرافی و نقش عوامل موثر در استقرار زادآوری (پرستار زادآوری) توجه کافی داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1026865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!