بررسی تنوع ژنوتیپی سویه های بالینی سالمونلا انتریکا سروتایپ اینفنتیس به روش ریبوتایپینگ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری سالمونلا یک پاتوژن روده ای با توزیعی گسترده در سراسر جهان است که شامل تعداد زیادی سروتیپ و میزبان های متعددی می باشد و به عنوان یکی از شایع ترین علل عفونت باکتریایی منتقله از طریق غذا در انسان است. در میان سروتیپ های سالمونلا انتریکا، شیوع عفونت های ناشی از سروتیپ اینفنتیس به طور معناداری افزایش یافته است. هدف از این مطالعه، بررسی تنوع ژنوتیپ های سویه های سالمونلا انتریکا سروتیپ اینفنتیس در تهران با استفاده از روش ریبوتایپینگ بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی از آذر 1386 الی دی 1389 بر روی سویه های سالمونلا انتریکا سروتیپ اینفنتیس جدا شده از بیمارانی که به چند بیمارستان شهر تهران مراجعه کرده بودند، انجام گردید. پس از شناسایی سویه های سالمونلا با استفاده از روش های استاندارد بیوشمیایی و باکتریولوژیکی در نهایت از روش ریبوتایپینگ جهت تایپینگ مولکولی سویه های سالمونلا انتریکا سروتیپ اینفنتیس استفاده گردید.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که از میان 26 ایزوله متعلق به سروگروه C سالمونلا، 19 ایزوله (73 درصد) متعلق به سالمونلا انتریکا سروتایپ اینفنتیس بود. ایزوله های متعلق یه این سروتیپ مورد بررسی بیشتر مولکولی قرار گرفتند. ریبوتایپینگ توانست ایزوله های متعلق به این گروه را به 9 دسته 1c تا 9cمختلف تقسیم نماید. در این سروگروه بیشترین تعداد سویه (7 مورد) در دسته 1c قرار گرفت.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده ی وجود ریبوتیپ های مختلف در میان بیماران تحت بررسی بود. بنابراین سویه های سالمونلا انتریکا سروتیپ اینفنتیس در این مطالعه از چندین کلون مختلف تشکیل شده اند. همچنین نتایج نشان داد که روش ریبوتایپینگ قدرت تمایزی مناسبی برای تایپینگ مولکولی سویه های سالمونلا انتریکا سروتیپ اینفنتیس دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1026878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!