استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک از رویکرد مشارکتی در هنگام تدریس و عوامل مرتبط با آن در سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
تدریس و یادگیری مشارکتی یک رویکرد آموزشی فرایند-گرا و فراگیر- محور است که تاکید آن بر فعالیت هایی است که فراگیر انجام می دهد. در سال های اخیر این رویکرد در آموزش عالی بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک از رویکرد مشارکتی و عوامل مرتبط با آن است.
روش ها
این مطالعه، یک مطالعه توصیفی-همبستگی، است؛ که در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفت. به این منظور تمامی 136 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه که شرایط ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل: فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه (اصول یادگیری بالغین) مسیرهای یادگیری بالغین (PALS) بود که قبلا در مطالعات دیگر استفاده شده بود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
تعداد 68 نفر (4/69%) از استادان از رویکرد معلم- محور استفاده می کردند. میانگین و انحراف معیار نمره کل پرسشنامه 6/19±121 است (نقطه برش 145) که نشان دهنده رویکرد معلم- محور به عنوان، رویکرد غالب تدریس در استادان بود. افردی که سابقه شرکت در کارگاه های آموزشی روش تدریس را داشتند، به طور معناداری از رویکرد فراگیر- محور استفاده می کردند. بین سایر ویژگی های دموگرافیک و رویکرد تدریس ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به این که رویکرد تدریس غالب، در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، رویکرد معلم- محور است و همچنین با توجه به مرتبط بودن سابقه شرکت در کارگاه های روش تدریس بر رویکرد تدریس استادان، برگزاری کارگاه های روش تدریس در این دانشگاه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
410
لینک کوتاه:
magiran.com/p1027646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!