بروز آلودگی با کریپتوسپوریدیوم رایانی در گاوهای ایران

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
کریپتوسپوریدیوم، انگل اجباری داخل سلولی است که موجب اسهال شدید درگوساله ها می گردد. موارد متعددی از ابتلا به کریپتوسپوریدیوزیس در مناطق مختلف ایران گزارش شده است.
هدف
هدف از این تحقیق مطالعه اپیدمیولوژیکی کریپتوسپوریدیوزیس در گاوداری های شهرستان سمنان بود.
روش کار
در این مطالعه در مجموع از 200 راس گاو و گوساله، نمونه مدفوع جمع آوری شد تا علل اسهال از جمله کریپتوسپوریدیوزیس در گاوداری های شهرستان سمنان بررسی شود. پس ازمطالعه نمونه ها، اووسیست کریپتوسپوریدیوم از مدفوع گاوها جدا گردید.
نتایج
اووسیست جدا شده شبیه به کریپتوسپوریدیوم پاروم ولی بسیار کوچک تر بود. ابعاد40 عدد از اووسیست های مشاهده شده اندازه گیری گردید. میانگین طول و عرض به ترتیبm06‎/0 ±44‎/3 و06‎/0 ± 55‎/3 و نسبت طول به عرض آنها 03‎/1 بود. با توجه به ابعاد بسیار کوچک این اووسیست ها و در مقایسه با دیگر اووسیست های مطالعه شده، به نظرمی رسد که اووسیست جدا شده در این مطالعه کریپتوسپوریدیوم رایانی می باشد. هر چند که بایستی مطالعات تکمیلی مولکولی بر روی آن انجام شود. میزان شیوع کلی کریپتوسپوریدیوم در نمونه های اخذ شده 5‎/17% و در گوساله های مبتلا به اسهال، تعداد نمونه های مثبت به صورت معنی داری بیشتر از بقیه گاوهای تحت مطالعه بود و در مقایسه بین دام های غیر اسهالی، میزان آلودگی در گاوها بیشتر از آلودگی تلیسه ها و گوساله ها بود. هیچگونه ارتباط معنی داری میان ابتلا به انگل و نوع گاوداری، منبع تامین آب و ساختمان کف اصطبل و جنسیت گاوها وجود نداشت. اما میان متغیرهای وضعیت نظافت کف اصطبل، نحوه ضد عفونی آن و تعداد گاو با ابتلا به انگل ارتباط معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری نهایی: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد کریپتوسپوریدیوم رایانی موجب بروز اسهال کریپتوسپوریدیایی در گاوداری های شهر سمنان شده و مدیریت صحیح به همراه نظافت اصطبل، قابلیت کنترل بیماری را دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1030536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!