تاثیر نانو ذرات نقره کلوئیدی بر جمعیت فلور باکتریایی روده ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
با توسعه روزافزون نانوتکنولوژی نگرانی های زیادی در خصوص خطرات احتمالی رهایش مواد محتوی ذرات نانو به محیط زیست بوجود آمده است. بطوریکه رهایش این مواد به اکوسیستم های آبی می تواند تاثیرات نامطلوبی روی زیستمندان آنها به همراه داشته باشد. نانو ذرات نقره به دلیل خصوصیات ویژه ضد میکروبی خود، 56% از نانو مواد تولید شده را در سطح جهان به خود اختصاص می دهند.
هدف
بررسی اثر نانو ذرات نقره کلوئیدی، بر فلور باکتریایی روده ماهی قزل آلای رنگین کمان است.
روش کار
ابتدا با استفاده از روش های طیف سنجی پلاسمای جفت شده القایی(Zetasizer،(ICP و میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)‎ کیفیت نانو ذرات نقره مورد استفاده ارزیابی گردید و سپس این آزمایش بر روی ماهیان 25 گرمی که به مدت 14 روز در معرض غلظت های mg/L1 و صفر نانو ذرات نقره قرار گرفتند، انجام پذیرفت. سپس تعداد باکتری های مزوفیل، سرمادوست، انتروباکتریاسه و باکتری های اسید لاکتیک روده ماهیان و همچنین باکتری های سرمادوست و مزو فیل آب آکواریوم ها به روش کشت آمیخته مورد شمارش قرار گرفت.
نتایج
باکتری های اسید لاکتیکی (LAB)‎، مزوفیل و انتروباکتریاسه روده ماهیان و همچنین باکتری های مزوفیل و سرمادوست آب آکواریوم ها از لحاظ آماری تاثیر پذیری معنی داری در برابر نانو ذرات نقره از خود نشان نداده اند. با این وجود تفاوت آشکاری در اندازه و رنگ کلنی های سرمادوست آب وجود داشت که نشان دهنده تغییر فلور باکتریایی آب است. روده ماهیان در تیمار ppm 1 نانو ذرات نقره جمعیت سرمادوست بیشتری(log cfu/g 02‎/0±49‎/6) نسبت به گروه شاهد(log cfu/g 17‎/0±72‎/5) داشتند05‎/0 < p)‎)نتیجه گیری نهایی: با توجه به اینکه باکتری های سرمادوست نسبت به تیمار نانو ذرات نقره حساسیت پذیری معنی داری داشته اند(05‎/0 p<)، احتمالا می توان از آنها به عنوان شاخصی در پایش رهایش و حضور نانو ذرات نقره در اکوسیستم های آبی بهره برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1030565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!