رابطه سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در کارکنان بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یک سازمان سالم جایی است که افراد دوست دارند در آن کار کنند و افتخار می کنند که بخشی از آن سازمان هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در کارکنان بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1390 صورت گرفت.
روش بررسی
این پژوهش از نوع کاربردی–مقطعی بود که در بین 168 نفر از پرسنل شاغل در بیمارستان های آموزشی منتخب (گلستان و طالقانی) صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسش نامه های استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (OHI) و تعهد سازمانی مک گی و فورد که روایی و پایایی هر دو قبلا سنجیده شده بود، جمع آوری و به وسیله آزمون همبستگی پیرسون در محیط SPSS18 تحلیل گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که در میان ابعاد سلامت سازمانی، بعد روحیه دارای بیشترین میانگین (04/33) و بعد پشتیبانی منابع (83/15) دارای کمترین میانگین بود. میانگین سلامت سازمانی نیز برابر با 62/152، از مجموع امتیاز 220 به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت سازمانی و برخی ابعاد آن (نفوذ مدیر، پشتیبانی منابع، تاکید علمی و روحیه) با تعهد سازمانی ارتباط معنادار و مثبتی مشاهده شد (05/0P<)، ولی بین سایر ابعاد سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، ملاحظه-گری و ساخت دهی) با تعهد سازمانی رابطه ای معناداری مشاهده نشد (05/0P>). علاوه بر این، تاکید علمی با تعهد سازمانی بیشترین ضریب همبستگی (356/0r=) و کمترین نیز تعهد سازمانی با بعد ملاحظه گری (015/0r=) داشت.
نتیجه گیری
سلامت سازمانی ارتباطی معنادار با تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستان دارد که باعث می شود آنان نسبت به سازمان خود احساس وفا داری بیشتری داشته باشند و در راستای تحقق اهداف سازمان گام بردارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1031482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!