سالمندان و حمایت های اجتماعی و کیفیت زندگی: مطالعه موردی در کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با بهبود وضعیت اقتصادی و بهداشتی جمعیت سالمندان در حال افزایش است. باید در نظر داشته که فقط افزایش طول عمر نشانه توسعه نیست بلکه در این میان کیفیت زندگی از اهمیت شایانی برخورداراست.کیفیت زندگی سالمندان متاثر از عوامل متعددی است که یکی از مهمترین آنها حمایت اجتماعی از سالمند است. تحقیقات پیشین نشان می دهد که با افزایش حمایتهای اجتماعی، کیفیت زندگی هم بهبود می یابد.
روش بررسی
این پژوهش به صورت پیمایش در بین 380 سالمند زن و مرد ساکن شهر کرمان انجام شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه همراه با مصاحبه بود که برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه SF36 و برای سنجش حمایت اجتماعی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد.
یافته ها
مهم ترین حمایت کنندگان ایشان در درجه اول همسر و سپس فرزند پسر و در درجه سوم فرزند دختر بوده است.میانگین نمره بعد جسمانی کیفیت زندگی بیش از میانگین نمره بعد روانی بوده است. نتایج نشان داد که حمایت عاطفی، مالی، خدماتی، مشورتی و اطلاعاتی و سن از مهمترین متغیرهایی بودند که با هر دو بعد کیفیت زندگی ارتباط معنی دار داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش با افزایش انواع حمایت اجتماعی خصوصا حمایت عاطفی می توان کمک زیادی به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کرد. البته سالمندان به دلیل شرایط ویژه اقتصادی و جسمانی، همزمان با حمایت عاطفی به حمایت خدماتی و مالی هم نیاز دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
303
لینک کوتاه:
magiran.com/p1031535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!