پلی مورفیسم های V34LوH95R در ژن های زیر واحدهای A وB فاکتور 13 انعقادی در شهرکرد، 1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تعدادی از پلی مورفیسم های ارثی فاکتور های انعقادی با پاتوژنز ترومبوآمبولی وریدی و سایر پیامد های جانبی آن ارتباط دارد. با توجه به اینکه اطلاعات محدودی از فراونی این پلی مورفیسم ها در جمعیت های ایرانی در دست است، لذا این مطالعه با هدف بررسی دو مورد از پلی مورفیسم های فاکتور 13 یعنی XIIIA - V34L و XIIIB-H95R در جمعیت سالم انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی 150 فرد سالم اهداکننده خون در شهر شهرکرد که سابقه ای از ترومبوآمبولی وریدی نداشتند، شرکت کردند. تعیین ژنوتیپ با خون وریدی گرفته شده با EDTA برای پلی مورفیسم های مورد نظر با روش PCR-RFLP انجام شد.
یافته ها
51 مورد (34%) هتروزیگوت VL و و 8 نفر هموزیگوت LL برای زیر واحد A فاکتور 13 بودند. 26 نفر (33/17%) و 1 نفر (67/0%) به ترتیب هتروزیگوت و هموزیگوت RH و RR از زیرواحد B فاکتور 13 بودند. 67/48% از افراد مورد مطالعه حداقل یکی از پلی مورفیسم های فوق را دارا بودند و موردی از هموزیگوت هر دو پلی مورفیسم با یکدیگر وجود نداشت.
نتیجه گیری
فراوانی پلی مورفیسم های مورد مطالعه ی فاکتور 13 در افراد سالم تا حدی مشابه نتایج موجود از نژاد قفقازی و کاملا متفاوت از نتایج مطالعات محدود انجام شده در چین و نیز در سیاهپوستان بود. این موضوع می تواند به شباهت ها یا تفاوت های موجود بین نژاد های مختلف نسبت داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1031984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!