دلایل سازگاری حکومت مشروطه با مبانی اسلامی در اندیشه سیاسی آخوند خراسانی

چکیده:
در جریان نهضت مشروطه ایران، علما و روحانیان نقش غیرقابل انکاری ایفا نمودند. مهم ترین اقدام علمای مشروطه خواه، تئوریزه کردن مبانی و مولفه های مشروطیت و مفاهیم مرتبط با آن براساس آموزه های اسلامی و بومی سازی این مفاهیم برای جامعه مذهبی ایران بود. در راس علمای مشروطه خواه، زعیم بزرگ حوزه نجف و استاد بسیاری از فقها و مراجع معاصر، آخوند خراسانی قرار داشت. یکی از ابعاد تاثیرگذاری ایشان در نهضت مشروطه، تلاش برای تئوریزه کردن مشروطه و مفاهیم و نهادهای جدیدی بود که همراه با آن برای اولین بار به ایران وارد شد؛ نیز سازگارکردن آن با آموزه های اسلامی بر اساس اندیشه سیاسی شیعه در زمان غیبت بود. این مقاله به مطالعه استدلال هایی که ایشان برای اثبات مشروطیت اقامه کرده است، می پردازد. آخوند خراسانی در جایگاه یک فقیه و اصولی برجسته، با مبنا قرار دادن نظریه غاصبیت سلطنت شیعه در زمان غیبت و با بهره گیری از قواعد فقهی و اصولی همچون «دفع افسد به فاسد» و «حفظ کیان اسلام»، به این مهم پرداخته اند. ایشان با شناسایی مولفه های حکومت مشروطه در غرب، سازگار بودن هر کدام از این مولفه ها را با مبانی اسلامی اثبات نموده، همچنین مشروطه شدن حکومت را تنها راه نجات کشور از سلطه اجانب و مصداق «حفظ کیان اسلام» می دانسته اند. رویکرد آخوند خراسانی به «مشروطیت» و مفاهیم مرتبط با آن، مانند حکومت قانون، محدودیت قدرت سلطنت، نمایندگی، تساوی آحاد ملت در برابر قوانین و آزادی بیان و انتقاد در چارچوب احکام شریعت، از حد فتوا و مجوز شرعی که کارویژه عمده مراجع دینی است، بسیار فراتر رفته، ایشان با توجه به ناآشنا بودن جامعه مذهبی ایران در آغاز قرن بیستم و یک سده پیشتر از زمان حاضر با این گونه مفاهیم، به تبیین این آموزه ها با رویکرد دینی پرداخته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!