بررسی قابلیت های مکانیکی خاک های جنگلی به منظور استفاده در بهره برداری و جاده سازی (بررسی موردی: بخش پاتم، جنگل خیرود)

پیام:
چکیده:
بررسی ویژگی های مکانیکی خاک از مهم ترین مشخصه ها در گزینش نوع ماشین های بهره برداری و روش های بهره گیری از آنها می باشد، از سوی دیگر تناسب ماشین ها با قابلیت های مکانیک خاک می تواند نقش مهمی در تولید مستمر جنگل داشته باشد. به منظور دستیابی به هدف های بالا، در جنگل خیرود (بخش پاتم) اقدام به بررسی ویژگی های مکانیک خاک شد که نتیجه این بررسی، تعیین حدود آتربرگ، تعیین ایندکس روانی، ایندکس خمیری و ایندکس سفتی، دانه بندی عناصر درشت دانه و ریزدانه، و در نهایت طبقه بندی خاک به روش یونیفاید است. نتایج نشان داد که خاک منطقه مورد بررسی به طور کلی ریزدانه بوده و درصد رس نمونه های برداشت شده در بیشتر نمونه ها بیش از 5% می باشد، بنابراین از این نظر حساس به یخبندان هستند. میزان ایندکس روانی برای بیشتر نمونه ها تا 5/0 می باشد. بنابراین برای قسمت اعظم منطقه می توان از اسکیدرهای چرخ لاستیکی و برای نمونه هایی که ایندکس روانی بیش از 5/0 دارند از اسکیدرهای چرخ زنجیری بهره گیری کرد. همه نمونه ها دارای حد روانی بیش از 30 می باشند. بنابراین خاک دارای چسبندگی زیاد است که در هنگام کاربرد ماشین ها باید به آن توجه شود. با توجه به ایندکس خمیری، خاک منطقه دارای قابلیت جذب آب زیاد بوده و به کندی خشک می شود. بنابراین در برنامه ریزی سالیانه باید درحد امکان ماشین ها در شرایط آب و هوایی و زمان مناسب به کار گرفته شوند. خاک منطقه برای کارهای جاده سازی بدون اصلاح ویژگی های فیزیکی و مکانیکی حتی به عنوان بستر جاده و خاکریز قابل استفاده نیست و برای ساختن جاده در روی این نوع خاک ها باید اقدام هایی برای بهبود ویژگی های مکانیکی خاک انجام داد. با توجه به اینکه منطقه مورد بررسی در ارتفاعات پائین و بیشینه ارتفاع تا 900 متر قرار دارد، احتمال یخبندان در آن خیلی کم بوده و به همین دلیل حساسیت خاک های CH و CL به یخبندان در این منطقه اهمیت زیادی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!