آیا شیوع اختلالات آلرژیک در کودکان شهری و روستایی گناباد متفاوت است؟

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

بیماری های آلرژیک از مهم ترین مشکلات بهداشتی در کودکان هستند. هدف از این مطالعه مقایسه شیوع آسم، رینیت آلرژیک و اگزما در کودکان شهری و روستایی گناباد بود.
روش تحقیق: این مطالعه مقطعی در سال 1390 بر روی 1626 نفر از دانش آموزان 18-12 ساله مدارس شهری و روستایی گناباد با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انجام شد. از پرسشنامه انجمن بین المللی آلرژی و ایمونولوژی برای بررسی شیوع علایم آلرژیک در کودکان استفاده گردید. از نرم افزار SPSS ویرایش 16 برای آنالیز آماری داده ها استفاده شد. برای مقایسه شیوع اختلالات مختلف بین دو گروه از آزمون آماری کای دو و برای نشان دادن قدرت رابطه از نسبت شانس (Odds Ratio) و حدود اطمینان 95% برای آن استفاده شد. 05/0 به عنوان سطح معنی داری تمامی آزمون های آماری در نظر گرفته شد.

یافته ها

از کل دانش آموزان، تعداد 876 نفر (8/53 درصد) پسر و 751 نفر (2/46 درصد) دختر بودند. میانگین سنی این کودکان 8/1± 5/14 سال بود. محل زندگی 1219 نفر (9/74 درصد) شهر و 407 نفر (1/25 درصد) روستا بود. 617 نفر (38 درصد) حداقل دارای یکی از بیماری های آلرژیک در دوران زندگی خود بودند که این شیوع در کودکان شهری و روستایی اختلاف معنی داری نداشت (141/0p=). علاوه بر این فقط شیوع 12 ماهه رینیت آلرژیک در کودکان شهری به طور معنی داری بیشتر از کودکان روستایی بود (020/0=p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد شیوع بیشتر رینیت آلرژیک در مناطق شهری با عوامل شهرنشینی مرتبط باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!