گزارش مواردی از تب کریمه کنگو: طغیان بیماری در جنوب فارس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

ایران یکی از مناطق آندمیک تب خونریزان کریمه کنگو می باشد که تماس با دام آلوده از شایعترین راه های انتقال آن بشمار می رود، اهمیت این بیماری در مرگ و میر بالای آن است. در این مقاله مواردی از این بیماری در یک طغیان در جنوب فارس (شهر جهرم) گزارش می گردد.

گزارش موارد

بیماران اول و دوم دو برادر جوان 23 و 26 ساله، قصاب، از روستای بنارویه (از توابع شهر جهرم در استان فارس) بودند که به دنبال مرگ خانمی در همسایگی آنها (که به علت اختلالات انعقادی در بیمارستان بستری شده بود) با علائم تب، ضعف، بی حالی، خواب آلودگی، سرفه های خلط دار، استفراغهای خونی و ملنا به بیمارستان پیمانیه جهرم مراجعه کردند. این بیماران سابقه ذبح و تماس با دام آلوده (گاو بیمار) در چند روز قبل از شروع علائم را می دادند. بیمار سوم نیز خواهر زاده ایشان بود که با سابقه تماس با این بیماران و خوردن گوشت آلوده بود که با علائم خفیف تر و شبیه آنفلوانزا مراجعه کرد و هیچ علائمی از خونریزی نداشت و بیمار چهارم نیز پرستاری بود که بدنبال پرستاری از این بیماران با علائم شبیه آنفلوانزا مراجعه و دچار علائم خونریزی و پنومونی آلوئولر هموراژیک شده بود. تمامی این بیماران از نظر سرولوژی و (Reverse (Trnascriptase Polymerase Chain Reaction: RT-PCR برای تب کریمه کنگو مثبت بودند و به درمان با ریباویرین و اقدامات حمایتی پاسخ دادند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که با توجه به آندمیک بودن ایران از نظر تب کریمه کنگو، طغیان این بیماری ممکن است در هر زمان اتفاق افتد و با توجه به کشندگی بالای این بیماری شناخت دقیق این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابریان تاکید مجدد بر رعایت احتیاطات همه جانبه و برخورد صحیح با این بیماری، به پرسنل بهداشتی و آموزشهای لازم به عموم مردم الزامی به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1033308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!