ارزیابی شیوع گواتر و میزان ید دفعی ادرار در دانش آموزان مقاطع تحصیلی شهر ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

با وجود اینکه ید دفعی ادراری (Urinary iodine excretion: UIE) به سطح کفایت رسیده، اما همچنان در برخی از مناطق کشور همچون آذربایجان غربی شیوع گواتر بالا است. مطالعه حاضر برای ارزیابی وضعیت ید ادراری و میزان شیوع گواتر در دانش آموزان سن 17-10 سال شهر ارومیه طراحی گردید است.

مواد و روش کار

تعداد پانصد دانش آموز دختر از نواحی آموزشی و پرورشی شهر ارومیه به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب و از لحاظ UIE و میزان شیوع گواتر مورد بررسی قرار گرفتند. دانش آموزان بر اساس مقطع تحصیلی زیر تقسیم شده اند: مقطع ابتدایی (158 نفر)، مقطع راهنمایی (257 نفر) و مقطع متوسطه (85 نفر).

یافته ها

میانه UIE در نواحی آموزش و پرورش (2 و 1) به ترتیب μg/L145 و μg/L142 بوده است. مقایسه UIE در این سه گروه نشان می دهد که دانش آموزان مقطع متوسطه با دانش آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی تفاوت معنی داری دارند. میزان شیوع گواتر در مقاطع 3 گانه به ترتیب 9.5درصد، 15.2درصد و 8.2درصد بوده است.

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر میزان شیوع گواتر را 12.6درصد گزارش شده است، در حالی که این میزان شیوع بسیار بالاتر از 0.4درصد است که در پایش چهارم اعلام شده است. بیشترین میزان شیوع گواتر در میان مقاطع 3 گانه تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی دیده شده است که البته می تواند آن را در ارتباط با تغییرات هورمونی دروان بلوغ توجیه نمود. لزوم ارزیابی آنتی بادی های تیروئیدی و شیوع تیروئیدیت اتوایمیون می تواند در مطالعات بعدی مدنظر قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
325
لینک کوتاه:
magiran.com/p1033608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!