تاثیر آموزش بر خودکارآمدی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان سال 1389

چکیده:
مقدمه
تغذیه مهم ترین عامل موثر در تعیین وضعیت سلامت و طول عمر فرد می باشد. در این میان کودکان و نوجوانان بیش از دیگر گروه های سنی به تغذیه سالم نیاز دارند، تا بتواند به رشد جسمی و تکامل ذهنی دست پیدا کنند و با بیماری های مزمن سنین بعدی مقابله نمایند. بنابراین تقویت و تشویق آنها برای ایجاد رفتارهای سالم تغذیه ای، باید به یکی از اولویت های بهداشت عمومی جامعه تبدیل شود
هدف
هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر خودکارآمدی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان بود.
روش
این پژوهش یک مطالعه تجربی بود و جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان کلاس های اول، دوم و سوم راهنمایی در مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی شهر کرمان تشکیل می دادند، که از میان آنها 120 نفر به روش تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب و بصورت تصادفی نیز به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. ابزارگردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود. ابتدا آزمون اولیه بعمل آمد، سپس8 جلسه 60 دقیقه ای آموزش در مورد تغذیه سالم و اهمیت آن، به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی در گروه تجربی توسط پژوهشگر اجرا گردید. سپس داده ها سه هفته بعد در هر دو گروه جمع آوری و با مقایسه نتایج حاصله قبل وبعد از آموزش در دو گروه چگونگی تاثیر آموزش تعیین گردید. برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش های آماری تی زوجی، کای دو، فیشروتی مستقل استفاده شد.
نتایج
یافته ها نشان داد بین خودکارآمدی کلی در تمام عبارات رفتارهای تغذیه ای، گروه تجربی با میانگین (59/10±92/38) و گروه شاهد (33/0±78/1-) اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (001%=p) وضمنا در زمینه ارتقاء خودکارآمدی رفتارهای تغذیه ای بدنبال آموزش، اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه تجربی و شاهد دیده شد (001%=p).
بحث و
نتیجه گیری
در مجموع آموزش بر ارتقاء خودکارآمدی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان تاثیر مثبت دارد، لذا لزوم وجود مداخلات آموزشی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینه های مختلف بهداشتی و پیشگیری ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!