بررسی الگوی شیر دهی و درد کولیکی شیرخواران

چکیده:
مقدمه
دل درد کولیکی یکی از شایعترین مشکلات گوارشی طی 4-6 ماه اول زندگی شیرخواران است که علت اصلی آن ناشناخته می باشد. و با یک الگوی شیر دهی مناسب (وضعیت صحیح شیرخوار، عدم شیر دهی بیش از حد، تماس مناسب و..) قابل کنترل می باشد. اما به دلیل الگوی شیردهی غلط و راهکارهای کنترل درد عجولانه و نامناسب، اضطراب و ناتوانی والدین در کنترل آن و تکرار هر روز درد در یک ساعت مشخص از روز (معمولا غروب ها) شیر خواررا در معرض خطراتی چون استفاده ناکافی از شیر مادر و شروع زودرس تغذیه تکمیلی یا خوراندن دم کرده های گیاهی غیر استاندارد یا داروهای شیمیایی متعدد قرار می دهد.
هدف
تعیین رابطه الگوی شیردهی مادران و دردهای کولیکی شیرخواران مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر کرمان در سال 1388.
روش
در این مطالعه مقطعی، 400 کودک شیرخوار سالم به روش تصادفی ساده که سن کمتر از 4 ماه داشتند و دچار اسهال، استفراغ، دیستانسیون شکم و کاهش رشد نبودند در درمانگاه های شهرکرمان مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات (الگوی شیر دهی) پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. شیرخوارانی که گریه های آنها با معیارهای وسل تطابق نداشتند در گروه غیرکولیک و کسانیکه گریه های شدید مطابق با معیارهای وسل داشتند وکولیک آنها با معاینه قبلی پزشک مسجل شده بود در گروه کولیک قرار گرفتند.
نتایج
بر اساس نتایج، میانگین نمره الگوی شیردهی در گروه کولیک نسبت به گروه غیر کولیک به ترتیب(4/2+3/10، 4/2+ 11) پایین تر بود واز نظر آماری ارتباط معنی دار)000/0 (p= مشاهده شد. بحث و
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که با افزایش نمره الگوی شیردهی یعنی بهبود الگوی شیردهی شیرخوار ان و کولیک شیرخوارگی رابطه معنی داری وجود دارد که میتوان به اهمیت رعایت الگوی شیر دهی و ارتباط آن با کنترل درد کولیکی پی برد. این مطالعه لزوم تغذیه با شیر مادر و آموزش شیردهی به مادران، خاصه مادران نخست زا را بیشتر مشخص می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!