فراوانی نسبی اختلال عملکرد لوله ای کلیه در بیماران بتا تالاسمی مینور در شیراز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بتا تالاسمی مینور بیماری شایع وراثتی است که در اغلب اوقات بدون علامت میباشد. اولین بار در سال 2002 مطالعاتی در مورد اختلال عملکرد کلیوی در این بیماران انجام شد لیکن آن مطالعات برای مشخص شدن رابطه این دو بیماری کافی نبوده است. هدف مطالعه حاضر بررسی همه جانبه اختلال عملکرد لوله ای کلیه در بتا تالاسمی مینور می باشد که بر روی 100 بیمار انجام شده است.
مواد و روش ها
تعداد 100 بیمار مبتلا به بتا تالاسمی مینور که بیماری شان توسط الکتروفورز هموگلوبین و شمارش کامل خون و اندکس های گلبول قرمز تائید شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد 14 بیمار به دلیل ابتلا به عفونت ادراری یا دیابت و افزایش فشار خون از مطالعه خارج شدند. بر روی نمونه های سرم و ادرار 86 بیمار باقیمانده (46 زن و 40 مرد) اندازه گیری آنالیت های مهم بیوشیمیائی انجام گرفت و اندکس های کارکرد توبولی کلیوی محاسبه شد. سپس بیماران به دو گروه بتا تالاسمی با کم خونی و بدون کم خونی تقسیم شدند و یک گروه 50 نفره کنترل هم مورد مطالعه قرار گرفت. علاوه بر این رابطه اختلال توبولی با گروه های سه گانه سنی نیز مطالعه شد. در نهایت نتایج با روش های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
از بین 86 بیمار مبتلا به بتا تالاسمی مینور با محدوده سنی 9 تا 53 سال و متوسط سنی 31 سال که مورد مطالعه قرار گرفتند تعداد 20 نفر (24%)، حداقل یکی از معیارهای اختلال لوله ای کلیه را نشان دادند. بیشترین اختلالات در گروه سنی بالای 40 سال بود.58% از بیماران در گروه کم خونی و 42% در گروه بدون کم خونی قرار گرفتند. اختلاف آماری معنا داری بین گروه کم خونی و بدون کم خونی وجود نداشت لیکن اختلاف بین گروه های بتا تالاسمی و گروه کنترل مشهود بود. شدیدترین اختلال کلیوی لوله ای در میان بیماران، مربوط به یک خانم 29 ساله ای بود که همزمان چندین اختلال هم زمان داشته است لیکن علی رغم داشتن بتا تالاسمی در شمارش کامل خون بیمار کم خون نبوده است.
بحث: با توجه به شیوع بالای بیماری تالاسمی مینور در کشور ما و از جمله در استان فارس و همچنین با توجه به اینکه در مطالعه حاضر درصد قابل ملاحظه ای از بیماران مبتلا به اختلال توبولی کلیه بوده اند لازم است در اینگونه بیماران در دوره های زمانی مشخص تستهای آزمایشگاهی کارکرد کلیه انجام شود تا از عوارض احتمالی بعدی جلوگیری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!