مطالعه رابطه شیوع افسردگی متعاقب سکته مغزی با عوامل خطر ساز سکته

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سکته مغزی یک معضل بزرگ بهداشتی است. افسردگی متعاقب سکته از شایع ترین اختلالات خلقی در افراد مبتلا به سکته می باشد. هدف از این مطالعه تعین شیوع افسردگی متعاقب سکته و ارتباط آن با عوامل خطرساز سکته مغزی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی با روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان بر روی 100 بیمار مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان انجام گرفت. تشخیص سکته بر اساس تشخیص بالینی متخصص مغز و اعصاب بود که با استفاده از ام ار ای مغزی تایید شده بود. فراوانی افسردگی بر اساس DSM-IV تعیین و همراه با اطلاعات دموگرافیک و عوامل خطرساز سکته مغزی در پرسشنامه ثبت و نتایج با استفاده از تست های آماری T test، Chi Squareو Fishers Exact Test تجزیه تحلیل آماری گردید.
نتایج
59 درصد بیماران دچار افسردگی بودند. وفور افسردگی در زنان (38 درصد) به طور معنی داری در مقایسه با وفور افسردگی در مردان (21 درصد) بیشتر بود. هیچ ارتباط معنی داری بین سن و سایر عوامل خطر ساز سکته با افسردگی وجود نداشت. پرفشاری خون (65 درصد) دیابت (50 درصد) و هیپرلیپیدمی (40 درصد) شایع ترین عوامل خطرساز سکته مغزی بودند.
نتیجه گیری
به طور کلی نتایج ما نشان می دهد که افسردگی متعاقب سکته از وفور بالایی در جامعه ما برخوردار است و این مسئله در مورد زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. تشخیص و درمان به موقع در بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کننده خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!