تعیین محتوای کل ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی و ارزیابی ویژگی های آنتی اکسیدانی عصاره متانولی اوجی

پیام:
چکیده:

امروزه به دلیل فعالیت ضدرادیکالی شناخته شده ترکیبات گیاهی و مشتقات آن ها، توجه بسیار زیادی به افزودن آن ها به سامانه های غذایی و بیولوژیکی به عنوان آنتی اکسیدان شده است. گیاه اوجی با نام علمی Mentha aquatique از گونه های متعلق به خانواده Labiatae و جنس نعناع می باشد که پراکندگی به نسبت وسیعی در مناطق شمالی ایران دارد. در این پژوهش، سنجش میزان ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی کل به روش اسپکتروفتومتری صورت گرفت و فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره با آزمون های مهار رادیکال های آزاد DPPH، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و قدرت احیاءکنندگی مورد بررسی قرار گرفت و با آنتی اکسیدان سنتزی BHT مقایسه شد. محتوای ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی کل به ترتیب 1/1±05/52 میلی گرم گالیک اسید بر گرم عصاره و 15/0±33/8 میلی گرم کوئرسیتین بر گرم عصاره بود. کارایی عصاره در هر آزمون متفاوت بود و فعالیت آنتی اکسیدانی وابسته به غلظت را نشان داد. مقادیر EC50 برای عصاره و BHT در آزمون ظرفیت آنتی اکسیدانی کل به ترتیب 75 و 03/137 میکروگرم در میلی لیتر بود. نتایج این مطالعه به خوبی نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی این سبزی با میزان ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی کل رابطه مستقیم دارد. بدین ترتیب می توان گیاه اوجی را منبع مناسبی از آنتی اکسیدان های طبیعی معرفی نمود و این اثر را ناشی از حضور ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی آن دانست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!