استخراج ترکیبات زیست فعال و ارزیابی فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های اتانولی و استونی برگ های اوجی

پیام:
چکیده:
گیاه اوجی با نام علمی Mentha aquatiqueیکی از گونه های مهم خانواده Labiatae است که توزیع گسترده ای در مناطق شمال ایران دارد. علی رغم این که گونه های نعنا به طور گسترده جهت اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، اما پتانسیل آنتی اکسیدانی ترکیبات فنولی گونه های ایرانی هنوز ناشناخته مانده است. هدف از این پژوهش، استخراج ترکیبات فنولی اوجی با حلال های استون و اتانول در سه غلظت متفاوت (خالص، 50 درصد و 70 درصد) می باشد. مقدار فنول کل عصاره ها توسط روش فولین سیوکالتو سنجش و بر اساس میلی گرم گالیک اسید بر گرم عصاره بیان گردید. سپس فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های فنولی مختلف و نیز آنتی اکسیدان سنتزی BHT با آزمون های مهار رادیکال های آزاد DPPH، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و قدرت احیاءکنندگی مورد بررسی قرار گرفت. بیش ترین میزان فنول کل در همه عصاره ها، در غلظت 50 درصد به دست آمد. به طوری که در این شرایط میزان فنول کل عصاره های استونی و اتانولی به ترتیب 41/53 و 36/40 میلی گرم گالیک اسید بر گرم عصاره بود (05/0>P). عصاره ها فعالیت آنتی اکسیدانی وابسته به غلظت را نشان دادند. در بین عصاره های فنولی اوجی در هر سه آزمون ارزیابی ظرفیت آنتی اکسیدانی، عصاره استونی بالاترین فعالیت ضدرادیکالی و آنتی اکسیدانی را نسبت به عصاره اتانولی به خود اختصاص داد. این عصاره تنها در آزمون ظرفیت آنتی اکسیدانی کل نسبت به آنتی اکسیدان سنتزی BHT در تمامی غلظت های مورد بررسی، عملکرد بهتری داشت و از این نظر قابل رقابت با BHT بود (05/0>P). بدین ترتیب، می توان گیاه اوجی را به عنوان منبع جدید و بالقوه ای از ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدان های طبیعی معرفی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!