بررسی اثر پخش سیلاب بر بهبود شاخص های کمی و کیفی پوشش گیاهی در مراتع (بررسی موردی: ایستگاه پخش سیلاب تنگستان در استان بوشهر)

پیام:
چکیده:
روش های مختلفی جهت تغذیه آبخوان وجود دارد که یکی از آن ها پخش سیلاب می باشد. اهداف این روش تغذیه سفره های آب زیر زمینی، اصلاح خاک و افزایش پوشش گیاهی می باشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر پخش سیلاب بر تغییرات کمی و کیفی پوشش گیاهی در پهنه پخش سیلاب تنگستان طی سال های 1378 تا 1382 بود. شبکه مورد بررسی متشکل از 5 نوار پخش سیلاب است، بنابراین 12 قطعه ثابت (2×2 متر) در هر نوار بصورت تصادفی منظم انتخاب گردید. به منظور ارزیابی نتایج، عرصه ای به عنوان شاهد در کنار شبکه ذکر شده انتخاب و در آن نیز 8 قطعه ثابت با مشخصات قطعات عرصه پخش گزینش شد. برای بررسی تغییرات پوشش گیاهی در شبکه پخش و شاهد، معیارهای گیاهی از جمله درصد پوشش، تراکم، تنوع، میزان تولید، کیفیت و حضور و عدم حضور گونه گیاهی در شبکه پخش سیلاب و شاهد اندازه گیری و به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که صرف نظر از رشد موفقیت آمیز گونه های درختی و درختچه های کاشته شده و موجود در شبکه های پخش سیلاب، مقدار تولید علوفه خشک به میزان 135 کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است. همچنین تغییر جهت گرایش مرتع به سمت مثبت و تغییر ترکیب گونه های گیاهی نسبت به عرصه شاهد نیز مشاهده گردید. همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین تولید و درصد پوشش گیاهی عرصه پخش سیلاب و شاهد اختلاف معنی دار وجود دارد
زبان:
فارسی
در صفحه:
257
لینک کوتاه:
magiran.com/p1035561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!