تاثیر آنزیم ترانس گلوتامیناز بر زنده مانی لاکتوباسیلوس کازئی، ویژگی های فیزیکی شیمیایی و حسی

پیام:
چکیده:
تاثیر غلظت ترانس گلوتامیناز میکروبی، میزان کازئینات سدیم و زمان نگهداری بر زنده مانی لاکتوباسیلوس کازئی در ماست همزده بدون چربی و ویژگی های فیزیکوشیمیایی و حسی آن با استفاده از روش سطح پاسخ بررسی گردید. غلظت آنزیم در محدوده 2-0 واحد در گرم پروتئین شیر، میزان کازئینات سدیم در دامنه 27/1-0 درصد و زمان نگهداری بین 19-1 روز بود. نتایج تجزیه آماری داده ها نشان داد که با افزایش غلظت آنزیم زنده مانی لاکتوباسیلوس کازئی و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس به طور معنی داری افزایش و درصد سینرسیس کاهش یافت (05/0>P). با افزودن کازئینات سدیم نیز، اسیدیته و رطوبت نمونه ها افزایش پیدا کرد. همچنین در طی زمان نگهداری، pH و رطوبت کاهش و اسیدیته نمونه ها افزایش معنی داری نشان داد (05/0>P). با توجه به نتایج ارزیابی حسی امتیاز رنگ با افزایش میزان کازئینات سدیم بطور معنی داری کاهش و امتیاز عطر و طعم با افزایش غلظت آنزیم افزایش یافت. غلظت آنزیم 41/1 واحد در گرم پروتئین شیر، میزان کازئینات سدیم 31/0 درصد و زمان نگهداری 15 روز به عنوان شرایط بهینه تعیین گردید. در این شرایط تعداد لاکتوباسیلوس کازئی و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس به ترتیب 33/8 و 35/8 سیکل لگاریتمی، درصد سینرسیس 72/6 درصد و امتیاز قوام و پذیرش کلی به ترتیب 37/3 و 87/3 از 5 بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1036301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!