بررسی سیکل سلولی در لنفوسیت های T فعال شده ی انسانی توسط آنتی بادی های مونوکلونالAnti-CD3 و Anti-CD28 در شرایط In vitro با استفاده از فلوسایتومتری

پیام:
چکیده:
مقدمه
تکثیر لنفوسیت T برای ایجاد پاسخ ایمنی اکتسابی ضروری است و توسط گیرنده سلول T و به کمک محرک ها (CD28) ایجاد می شود و باعث ورود سلول به سیکل سلولی و گسترش کلنی سلول ها می شود. هدف از این مطالعه بررسی سیکل سلولی لنفوسیت های Tتحریک شده با آنتی بادی های مونوکلونال Anti-CD3 و Anti-CD28 در زمان های انکوباسیون مختلف با استفاده از فلوسایتومتری بود.
روش ها
10 سی سی خون هپارینه از فرد داوطلب سالم تهیه شد. سلول های تک هسته ای خون محیطی توسط سانتریفوژ بر روی فایکول جدا شدند. پس از آن سلول ها در پلیت های 24تایی کشت پوشیده با آنتی بادی Anti-CD3 با غلظت 5 میکروگرم در میلی لیتر و با حضور آنتی بادی Anti-CD28 با غلظت 2 میکروگرم در میلی لیتر به صورت محلول فعال شدند و در محیط کشت کامل RPMI (Roswell park memorial institute medium) به مدت 24، 48، 72 و 96 ساعت کشت داده شدند. سپس آنالیز سیکل سلولی با استفاده از فلوسایتومتری انجام شد.
یافته ها
آنالیز سیکل سلولی لنفوسیت های T تحریک شده با استفاده از نمودارهای هیستوگرام نشان داد که همه ی سلول های فعال شده بعد از 24 و 48 ساعت در فاز G1 سیکل سلولی بودند ولی بعد از 72 و 96 ساعت سلول ها وارد فاز S و G2/M هم شده بودند.
نتیجه گیری
طول مدت تحریک لنفوسیت T از طریق گیرنده ی سلول T و به کمک محرک آن (CD28) برای خارج شدن سلول ها از فاز G0 و ورود آن ها به فازهای مختلف چرخه ی سلولی بسیار مهم و ضروری می باشد. دوز سلول های تحریک شده بعد از 24 و 48 ساعت زمان کافی برای خروج سلول از فاز G1 وجود نداشت و همه ی سلول ها در فاز G1 مشاهده شدند ولی بعد از 72 و 96 ساعت زمان کافی برای ورود سلول ها به فاز S و G2/M وجود داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1036896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!