خصوصیات فیزیکوشیمیایی و میکرومورفولوژی پوسته های زیستی (گل سنگ) در تپه های لسی آلاگل استان گلستان

پیام:
چکیده:
هدف از انجام این مطالعه بررسی خصوصیات فیزیکی- شیمیایی، میکرومورفولوژی خاک های دارای پوشش گل سنگ و بدون پوشش گل سنگ در منطقه آلاگل در استان گلستان می باشد. در 3 نقطه مراتع آلاگل نمونه برداری جفتی از عمق 10-0 سانتی متری با 8 تکرار انجام و هم چنین نمونه دست نخورده برای مطالعات میکروموفولوژی برداشت شد. این نقاط به طور تصادفی و به گونه ای انتخاب شدند که یک خاک دارای پوشش گل سنگ در مجاورت یک خاک بدون پوشش گل سنگ قرار گرفته باشد. به منظور کسب اطمینان از تشابه جفت خاک های مورد نمونه برداری برخی از ویژگی های خاک از جمله بافت، مواد آلی، ظرفیت تبادل کاتیونی، جرم مخصوص ظاهری، میانگین وزنی قطر خاک دانه اندازه گیری شدند. افزون بر این مطالعه میکرومورفولوژی با استفاده از میکروسکوپ پلاریزان برای تعدادی از جفت نمونه ها انجام گردید. نتایج به دست آمده از آنالیز نشان داد که مقدار کربن آلی در خاک های دارای پوشش به مقدار قابل توجهی نسبت به خاک های بدون پوشش افزایش یافته است. همگام با این وضعیت، پایداری خاک دانه ها نیز در این خاک ها بهبودیافته و مقدار آن نزدیک به 3 برابر افزایش پیدا کرده است. مطالعه میکرومورفولوژی مقاطع نازک خاک نشان داد خاک بدون پوشش دارای ساختمان ضعیف و متراکم بوده اما خاک های دارای پوشش گل سنگ ساختمان متخلخل قوی گرانوله و بلوکی زاویه دار دارند که از درجه تکامل خوبی برخوردار است. خاک های دارای پوشش گل سنگ دارای دو نوع بی فابریک کریستالیتیک و لکه ای هستند در حالی که در خاک های بدون پوشش گل سنگ بی فابریک به طور عمده کریستالیتیک است. در خاک های دارای پوشش گل سنگ لایه های مختلفی از انباشتگی آهک دیده می شوند که به صورت میکریتی می باشند و ترکیبات الی پلی ساکاریدی تراویده از گل سنگ موجب پیوند بین ذرات خاک و ایجاد خاک دانه پایدار می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1037257 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!