شناسایی Brucella.spp در نمونه های شیر خام و پنیر به وسیله تکنیک Hemi Nested PCR

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بروسلا یک کوکوباسیل گرم منفی می باشد که میزبانهای آن شامل انسان، گاو، بز و گوسفند می باشد. بروسلا از طریق شیر و فراورده های لبنی انتقال یافته و در انسان سبب ایجاد تب مالت می شود. روش های سرولوژیک تشخیص بروسلا از حساسیت و دقت کافی برخوردار نبوده و دارای نتایج مثبت و منفی کاذب فراوانی می باشند. هدف از این مطالعه بررسی کارایی تکنیک همی نستد PCR جهت تشخیص بروسلا در نمونه های شیر و پنیر می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 15 نمونه شیر خام، 15 نمونه پنیر پاستوریزه و 15 نمونه پنیر سنتی از سطح استان تهران جمع آوری گردید. DNAی نمونه ها به وسیله کیت DNP استخراج گردید. پس از بهینه نمودن راند اول و دوم تست PCR، حساسیت و اختصاصیت آن مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس تمامی نمونه ها به وسیله تست PCR بهینه شده مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
محصول آمپلیکون تکثیر یافته در محصول اول PCR، 443 جفت باز و در محصول دوم 225 جفت باز بود. حساسیت تست PCR بهینه شده تا 100 پارتیکل تعیین گردید. از 15 نمونه شیر خام،10 نمونه PCR مثبت، از 15 نمونه پنیر پاستوریزه 6 نمونه و از 15 نمونه پنیر سنتی 8 نمونه PCR مثبت شدند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، تست PCR مورد بررسی در این مطالعه از حساسیت و دقت بسیار بالایی نسبت به روش های متواتر برخوردار بوده، همچنین به نظر می رسد ضرورت استفاده از روش های مولکولی به عنوان یک روش تاییدی جهت تشخیص بروسلا در کنار روش های متداول غربالگری اجتناب ناپذیر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1037272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!