تاثیر آموزش حل مسئله و جرات ورزی بر علائم سندرم روده تحریک پذیر

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال عملکردی در سیستم گوارشی است که با علائم ویژه گوارشی بدون علت طبیعی تعریف می شود. از آنجایی که یکی از عوامل اصلی در سبب شناسی این سندرم، مشکلات روانی فرد می باشد، بررسی تاثیر درمان های روانشناختی بر علائم این اختلال مفید به نظر می رسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر دو روش آموزش مهارت حل مسئله و مهارت جرات ورزی بر علائم سندرم روده تحریک پذیر بوده است.
روش
پژوهش حاضر به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. 45 نفر از بیماران مراجعه کننده به متخصص داخلی با روش نمونه گیری تصادفی نظامدار انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. پس از تکمیل پیش آزمون، گروه های آزمایشی 8 جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله و مهارت جرات ورزی قرار گرفتند و 3 هفته بعد از پس آزمون، آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار مورد سنجش، چک لیست ملاک های تشخیصی سندرم روده تحریک پذیر بود که توسط متخصص داخلی تکمیل شد. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر توسط نرم افزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که دو روش آموزشی مذکور در کاهش علائم IBS نقش بسزایی دارند و از لحاظ میزان اثربخشی تفاوتی با یکدیگر ندارند. بر اساس نتایج، اثربخشی آموزش حل مسئله و جرات ورزی با توجه به جنسیت و میزان تحصیلات آزمودنی ها یکسان بود. اما اثربخشی آموزش حل مسئله در بیماران بیشتر از 30 سال بیشتر بوده درحالی که اثربخشی آموزش جرات ورزی مستقل از سن بود.
نتیجه گیری
می توان برای بهبود بهتر و بادوام تر IBS علاوه بر دارودرمانی از درمان های روان شناختی مثل حل مساله و جرات ورزی سود برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
468
لینک کوتاه:
magiran.com/p1038483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!