شیوع بیماری سیلیاک و هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مراجعه کننده به بخش اندوسکوپی بیمارستان آیت الله طالقانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بر اساس مطالعات گذشته بیماری سیلیاک ارتباط نزدیکی با گاستریت مزمن دارد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی شیوع بیماری سیلیاک و هلیکو باکتر پیلوری در بیماران مبتلا به سوء هاضمه بود.
روش بررسی
325 بیمار به علت ابتلا به سوء هاضمه از اردیبهشت 87 لغایت اردیبهشت 88 تحت انجام اندوسکوپی قرار گرفتند. جهت بررسی و تعیین عفونت هلیکو باکتر پیلوری و تایید بیماری سیلیاک، نمونه های بیوپسی از انتروم معده و دئودنوم روده و همچنین نمونه خون برای اندازه گیری سطح آنتی بادی ترنس گلوتامیناز بافتی(tTGA) و IgA تام اخذ شد.
نتایج
از تعداد 325 بیمار، 312 نفر(96 %) از لحاظ ابتلا به هلیکو باکتر پیلوری مثبت بودند. در این مطالعه شایع ترین علامت ها سوزش سر دل و نفخ بود. در 21 نفر از25 بیمار با پاتولوژی مثبت برای بیماری سیلیاک که نمونه معده نیز از آنها اخذ شده بود، هلیکوباکتر پیلوری مشاهده شد(84%). نتایج نمونه برداری دئودنوم، بافت شناسی نرمال را در 213 نفر(5/65%)، پولیپ هایپر پلاستیک را در یک بیمار(4/0%)، التهاب دئودنوم را در 79 بیمار(3/24%) و ناهنجاری روده کوچک(مارش یک تا مارش سه) را در 25 بیمار نشان داد(10%). بر اساس یافته های سرولوژی، 9 بیمار از 26 بیمار با نتایج مثبت tTGA دارای ناهنجاری بافتی(مارش یک تا مارش سه) بودند(7/2 %).
نتیجه گیری
همانند مطالعات قبلی، در این مطالعه نیز شیوع بالای هلیکو باکتر پیلوری و گاستریت مزمن مشاهده شد. این مطالعه هرگونه ارتباط بین عفونت هلیکوباکترپیلوری و زخم گوارشی با ناهنجاری های بافت شناسی روده کوچک ناشی از بیماری سیلیاک را رد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p1038726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!