بررسی مقایسه اثربخشی بالینی ژل اسید آزلائیک10% با پایه هیدروالکلی وپایه بدون الکل در درمان آکنه ولگاریس

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
از مشکلات عمده درمان بیماری آکنه ولگاریس، ایجاد گونه های مقاوم پروپیونی باکتریوم آکنه می باشد. اسید آزلائیک با اثرات آنتی باکتریال و به دلیل عدم گزارش مقاومت باکتریال تاکنون، در درمان موضعی آکنه، مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات درمانی ژل اسید آزلائیک 10 % با پایه هیدرو الکلی و پایه بدون الکل در درمان بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت یک کارآزمائی بالینی مداخله ای و دوسوکور بر روی 80 بیمار مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط انجام شده است. بیماران به دو گروه تقسیم شده اند. گروه اول تحت درمان با ژل اسید آزلائیک 10% با پایه هیدروالکلی و گروه دوم تحت درمان با ژل اسید آزلائیک 10 % با پایه بدون الکل، روزی یک بار بصورت موضعی و به مدت 8 هفته قرار گرفتند.
یافته ها
در80 بیمار تحت بررسی (16 مرد و 64 زن) پس از دریافت دارو و خاتمه دوره درمان، از نظر تعداد کل ضایعات پوستی و ضایعات التهابی و غیر التهابی در هر دو گروه کاهش قابل توجهی وجود داشت (001/0>P) و بیماران هر دو گروه بطور یکسان روند بهبودی را در 8 هفته طی کرده اند. از نظر نوع پوست، در بیمارانی که پوست خشک داشتند، در هر دو گروه، روند بهبودی یکسان بود ولی ضایعات التهابی در بیمارانی که پوست چرب داشتند، به ژل اسید آزلائیک 10% با پایه هیدروالکلی بهتر جواب دادند (02/0=P). درصد بهبودی ضایعات التهابی و غیرالتهابی در پایان 8 هفته درمان، در هر دو گروه، بیش از 94 درصد بود.
نتیجه گیری
ژل اسید آزلائیک 10% با پایه هیدروالکلی و پایه بدون الکل دردرمان ضایعات صورت بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط موثر است و ترکیب اسید آزلائیک با پایه هیدروالکلی در بیماران با پوست چرب، سریعتر اثر می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1038810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!