تعیین ارتباط تصویر ذهنی از بدن با عملکرد جنسی و سازگاری زناشویی در زنان بارور و نابارور با استفاده از مدل تحلیل مسیر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ناباروری آثار متعددی بر ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی زنان دارد. از طرفی تصویر ذهنی از بدن می تواند پیشگویی کننده رفتارهای مختلف آنها از جمله رفتارهای جنسی باشد. در این راستا مطالعه ای با کاربرد مدل تحلیل مسیر برای تعیین ارتباط همزمان تصویر ذهنی از بدن با عملکرد جنسی و سازگاری زناشویی در زنان بارور و نابارور انجام گردید.
مواد و روش کار
در این پژوهش 130 زن بارور و 130 زن نابارور مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار AMOS 18 و بکارگیری مدل تحلیل مسیر انجام شد.
یافته ها
در زنان بارور بیشترین ضریب مسیر متعلق به مسیر تصویر ذهنی بدن بر سلامت عمومی و در گروه زنان نابارور بیشترین ضریب متعلق به مسیر تصویر ذهنی بر عملکرد جنسی بوده است. در هر دو گروه زنان بارور خانه دار و شاغل بیشترین ضریب مسیر متعلق به مسیر تصویر ذهنی بدن بر سلامت عمومی بوده است. در هر دو گروه زنان ناباروری که همراهی همسرشان را داشته اند بزرگترین ضریب مسیر متعلق به مسیر تصویر ذهنی بدن بر عملکرد جنسی بوده و در گروه زنان ناباروری که با عدم همراهی همسرشان مواجه بودند بزرگترین ضریب مسیر متعلق به عملکرد جنسی بر سازگاری زناشویی بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، لزوم بررسی مدل تحلیل مسیر در شناخت اثرات مستقیم، غیر مستقیم و اثرات کل در مدلهایی مشابه مدل قبل کاملا ضروری به نظر میرسد و میتواند جایگزین سایر روش ها نظیر رگرسیون باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1043358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!