بررسی عوامل موثر بر کیفیت جنین های حاصل از لقاح مصنوعی به روش تزریق درون سیتوپلاسمی با بکارگیری روش معادلات برآوردی و مدل های جمعی تعمیم یافته

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تکنیک های لقاح آزمایشگاهی برای درمان ناباروری، سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرند در این روش ها بهتر است یک جنین با کیفیت بالا به رحم انتقال داده شود تا موفقیت این روش ها را بالا ببرد. لذا پژوهشی جامع برای شناسایی عوامل مرتبط با کیفیت جنین های حاصل از تلقیح مصنوعی با در نظر گرفتن همبستگی بین جنین های هر زوج انجام پذیرفت که در آن روابط غیر خطی این فاکتورها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
در این مطالعه پس از گردآوری اطلاعات لازم، روش آماری که از طریق مدل های جمعی تعمیم یافته ارایه شده است برای بررسی روابط غیر خطی متغیرهای پیشگوی کمی با متغیر پاسخ مورد استفاده قرار گرفت و از نتایج حاصل از آن و به کمک روش معادلات برآوردی تعمیم یافته داده های حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این روش با در نظر گرفتن همبستگی بین جنین های حاصل از یک زوج نابارور داده ها را با روش صحیح مورد بررسی قرار می دهد.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از روش معادلات برآوردی تعمیم یافته و بررسی روابط خطی اثر دارو، نوع ناباروری و سندروم تخمدان پلی کیستیک بر روی کیفیت جنین معنی دار شد. این درحالی است که بعد از بررسی روابط غیرخطی متغیر های کمی با کیفیت جنین به کمک روش مدل های جمعی تعمیم یافته، علاوه بر این متغیرها، استعمال دخانیات و میزان تحرک اسپرم و فاکتور رحمی نیز معنی دار گزارش شد.
نتیجه گیری
از آنجایی که مشاهدات مربوط به یک فرد دارای همبستگی می باشند نه تنها همبستگی درون خوشه ایدر آنالیز این نوع داده ها توسط روش هایی مثل معادلات برآوردی تعمیم یافته باید مد نظر قرار گیرد بلکه روابط غیر خطی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. نتایج این مطالعه که حاکی از اثر مصرف دخانیات، مصرف دارو، ابتلا به سندروم پلی کیستیک، نوع ناباروری و از بین متغیرهای کمی که توسط مدل جمعی تعمیم یافته مورد بررسی قرار گرفتند میزان تحرک اسپرم بر روی کیفیت جنین معنی دار بود که میزان تحرک اسپرم رابطه ای به صورت غیر خطی با کیفیت جنین های حاصل از لقاح مصنوعی داشت و به طور معنی داری باعث بهبود کیفیت جنین گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1043371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!