بررسی تاثیر آموزش حضوری (سخنرانی) و غیر حضوری (کتابچه-یاد آوریReminder) بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین از اختلال اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی شهر تهران در سال 1389

پیام:
چکیده:
اهداف
این مطالعه با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزشی بر ارتقای میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین آسیب نخاعی از سندروم اتونومیک دیس رفلکسی در جانبازان نخاعی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی 73 پرستار زن و مرد که به روش مبنی بر هدف انتخاب و آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین با پرسشنامه محقق ساخته پس از کسب روایی و پایایی (6/ 0r=) سنجیده شد که شامل سوالات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد از اتونومیک دیس رفلکسی بود. بعد از اجرای دو روش آموزش حضوری (سخنرانی) و غیر حضوری (کتابچه-یادآوری r eminder) مجددا KAP مراقبین از اتونومیک دیس رفلکسی با همان پرسشنامه مورد ارزیابی و پاسخ سوالات دو گروه با هم مقایسه و یافته ها با برنامه آماری (SPSS 11) و آمار توصیفی، آزمون tمستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین سابقه کاری پرستاری در گروه غیر حضوری6/8 ± 11 و در گروه حضوری 8 ± 15 سال و میانگین سابقه کار با بیماران آسیب نخاعی در گروه غیر حضوری 6/3 ± 8/6 و در گروه حضوری 5/5 ± 4 /7 سال و میانگین نمرات آگاهی واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله ضعیف و بعد از مداخله در هر دو گروه خوب و میانگین نمرات نگرش و عملکرد واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله در حد متوسط و بعد از مداخله در هر دو گروه در حد خوب می باشد. تفاوت معنی داری بین نمرات آگاهی، نگرش عملکرد در روش حضوری و غیر حضوری وجود ندارد(001/0>p).
نتیجه گیری
روش حضوری و غیر حضوری سبب ارتقاء KAP پرستاران از اتونومیک دیس رفلکسی شده و هر دو روش آموزشی تاثیر یکسانی در KAP مراقبین دارد. کلید واژه ها: آگاهی، نگرش، عملکرد، اتونومیک دیس رفلکسی
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1043775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!