تعیین ویژگی های روان سنجی سیاهه تفکرات شغلی

پیام:
چکیده:
زمینه
برخی از افراد در تصمیم گیری شغلی دارای مشکلاتی هستند. تفکرات ناکارآمد درباره خود و قابلیت های تصمیم گیری بصورت بی تصمیمی، اضطراب و افسردگی نمایانده می شود که می تواند مانعی برای رشد حرفه ای باشد. سیاهه تفکرات شغلی بر اساس رویکرد پردازش اطلاعات شناختی، مبتنی بر ارزیابی و مداخله، به منظور بهبود کیفیت تصمیم گیری افراد (سمپسون، پترسون، لنز، ریردان، و ساندرز، 1996؛1998) تهیه شده است.
هدف
پژوهش حاضر به منظور تعیین ویژگی های روان سنجی سیاهه تفکرات شغلی، در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمان اجرا گردید.
روش
ابتدا فرم اصلی سیاهه تفکرات شغلی(48 سوال بصورت لیکرت 4 درجه ای از کاملا موافق تا کاملا مخالف)، به فارسی ترجمه و جهت درک صحیح سوال ها مجددا به انگلیسی ترجمه و با فرم اصلی مقایسه شد. تعداد 520 نفر (322 نفر دختر و 198 نفر پسر) از دانشجویان بصورت نمونه گیری مرحله ای خوشه ایانتخاب شدند. پس از اجرای سیاهه تفکرات شغلی با استفاده از نرم افزار اس، پی، اس، اس، جهت تعیین پایایی داده ها از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ، و به منظور تعیین روایی از روش های تحلیل عاملی با چرخش واریماکس، همبستگی، محتوایی، سازه، همگرا و ملاکی استفاده گردید.
یافته ها
روش های بازآزمایی و ضریب آلفا بر اساس نمره کل سیاهه تفکرات شغلی به ترتیب 0.82 و 0.93، و برای خرده مقیاس های سردر گمی در تصمیم گیری 0.88 و 0.77، اضطراب تعهد 0.77 و 0.71، و تعارض بیرونی 0.65 و 0.59، بدست آمد. ضریب همبستگی هر سوال با نمره کل بیانگر همسانی درونی سیاهه می باشد. روش تحلیل عاملی و نمودار اسکری 3 عامل اصلی را در سیاهه مشخص نمود. همچنین ضرایب همبستگی بین سیاهه تفکرات شغلی و ابعاد هشتگانه نظریه، بیانگر روایی محتوایی آن بود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد که سیاهه تفکرات شغلی، و خرده مقیاس های آن (سردرگمی در تصمیم گیری، اضطراب تعهد، و تعارض بیرونی) دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و می توان از این ابزار جهت تعیین تفکرات ناکارآمد شغلی در مشاوره شغلی استفاده نمود. از طرفی نتایج حاصل از بررسی توزیع نمرات دانشجویان در سیاهه تفکرات شغلی، نشان داد که بین میزان تفکرات ناکارآمد شغلی در افراد متاهل و مجرد، و همچنین افراد شاغل و غیر شاغل تفاوت معناداری (P<0/01) وجود دارد ولی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری(P>0/05) وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1045693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!