مقایسه ی آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای و ارتباط آن با نمایه ی توده ی بدنی (BMI) دانشجویان سال اول و آخر دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 2009

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تغذیه ی نامناسب، زمینه ساز بسیاری از بیماری های شایع نظیر دیابت، سرطانها و بیماری های قلبی-عروقی می باشد. این مطالعه برای تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای و ارتباط آن با نمایه ی توده ی بدنی (BMI) دانشجویان انجام شد تا بتوان با استفاده از اطلاعات به دست آمده و شناخت وضعیت موجود در جهت افزایش سطح آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای دانشجویان و تقویت این شاخص ها برای دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی برنامه ریزی کرد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مقطعی بوده است. نمونه ها 0 25 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان سال 1388 شامل 148 دختر و 102 پسر (125 سال اولی و 125 سال چهارمی) به روش تصادفی از بین 1500 نفر انتخاب شده است و افراد با بیماری های خاص تاثیرگذار بر BMI از مطالعه خارج شدند. قد و وزن این دانشجویان اندازه گیری شد و نمایه ی توده ی بدنی به دست آمد و با صدک BMI برای سن مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) مقایسه گردید. داده ها با استفاده از پرسش نامه، جمع آوری و با نرم افزار 11.5SPSS. انجام گرفت.
یافته ها
در این بررسی، بین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان سال اول و چهارم ارتباط معناداری وجود داشت (p0/05). در گروه 9/24-5/18= BMI در سال اولی ها و سال چهارمی ها آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای ارتباط معنا داری وجود داشت و در گروه های 5/18> BMI و 9/29- 25= BMI فقط در حیطه ی آگاهی ارتباط معنادار بود.
نتیجه گیری
با توجه به عملکرد نامناسب تغذیه ی دانشجویان و ارتباط معنادار BMIبا آگاهی و نگرش دانشجویان لزوم توجه به ارائه ی برنامه های مناسب تغذیه ای و اصلاح شیوه ی زندگی و نیز آموزش مداوم مباحث تغذیه ای به دانشجویان ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1046034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!