بررسی ضایعات پاتولوژیک و تغییرات آنزیمی ناشی از تزریق نانوامولسیون تازه طراحی شده در بافت کبد موش سوری

پیام:
چکیده:
این تحقیق به بررسی سمیت نانوامولسیون طراحی شده با فرمولاسیون جدید روی بافت کبد موش سوری پرداخته شده است. به همین منظور تعداد 60 موش سوری نر با وزن 30 تا 40 گرم انتخاب شد. به نمونه های مورد آزمایش، 500 ماکرولیتر از نانوامولسیون به صورت تزریق درون صفاقی افزوده و بعد از فاصله زمانی 1، 5 و 10 روز، مطالعات بررسی سمیت از طریق تکنیک های هیستوتکنیک و سنجش آنزیم های کبدیALT وAST و آلکالین فسفاتاز انجام گرفت. نتایج مطالعات هیستوتکنیک روی بافت کبد هیچ تغییر معنی داری در تعداد سلول های کوپفر و هپاتوسیت و همچنین قطر پورت ها نشان نداد اما تغییراتی در نظم و انسجام سلول های کبدی نمونه های تیمار نسبت به کنترل مشاهده شد که می-توان آن را یکی از اثرات جانبی نانوامولسیون به حساب آورد. همچنین نتایج سنجش های آنزیمهای کبدی، هیچگونه اختلاف معنی داری را بین گروه های کنترل و مورد آزمایش نشان نداد به این مفهوم که در تمام مقایسه ها P value به نحو قابل توجهی بالاتر از 05/0 بود. با توجه به داده های بدست آمده می توان نتیجه گرفت که نانوامولسیون طراحی شده در دوز 500 ماکرولیتر در موش های سوری نر اثرات جانبی کمی د ارد و می تواند بعنوان حامل داروهای مختلف از جمله داروهای شیمی درمانی بکار برده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1046229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!