ساخت و بررسی خواص زیستی داربست های کامپوزیتی ابریشم بازیابی شده / شیشه زیست فعال برای مهندسی بافت استخوان

پیام:
چکیده:
هدف
یکی از مسائل اصلی مهندسی بافت استخوان طراحی و ساخت داربست های سه بعدی زیست فعال و قابل جذبی است که بتواند یکپارچگی ساختاری خود را در طول زمان ترمیم حفظ کند؛ یکی از رویکردهای دست یابی به این هدف ساخت داربست های کامپوزیتی است.
مواد و روش ها
در این پژوهش ساخت و مشخصه یابی داربست کامپوزیتی متشکل از ابریشم بازیابی شده و شیشه زیست فعال بیان شده است. ابریشم بازیابی شده از پیله های کرم ابریشم و شیشه کلسیم سیلیکوفسفاتی به روش سل- ژل تهیه شد. برای ایجاد یک کامپوزیت یکنواخت، ذرات شیشه زیست فعال آسیاب و توسط تری آمینو پروپیل تریتوکسی سیلان پوشش داده شد. داربست های کامپوزیتی ابریشم/ شیشه زیست فعال به روش خشکاندن انجمادی و در نسبت های متفاوتی تهیه شد.
نتایج
شیشه زیست فعال و پروتئین ابریشم (فیبروئین) با استفاده از آزمون های FTIR و XRD بررسی شد. در طیف FTIR پروتئین ابریشم نقاط اوج به طور واضح در طول موج هایcm-1 1655 و cm-1 1530 ظاهر شد که حضور فیبروئین را تایید می کرد. انجام آزمون XPS روی پودر شیشه پوشش داده، حضور گروه های آمینی روی سطح ذرات شیشه را نشان داد. سپس ساختار داربست های سه بعدی توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی شد. تصاویر به دست آمده ساختار یکنواخت و متخلخل داربست ها را به خوبی مشخص کرد. سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی روی داربست ها کاشته شد و طی 21 روز آزمون های زیستی، رشد و تکثیر و تمایز روی آن ها انجام شد.
نتیجه گیری
با توجه به ساختار یکپارچه، زیست سازگاری و تمایز استخوانی سلول ها پس از سه هفته، به نظر می رسد داربست های کامپوزیتی ابریشم/ شیشه زیست فعال گزینه قابل طرحی در زمینه داربست های مهندسی بافت استخوان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1046702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!