بررسی روند پنج ساله مرگ های ناشی از تصادفات رانندگی در استان خوزستان (1389-1385)

پیام:
چکیده:
مقدمه
از جمله مهم ترین و قابل توجه ترین خطراتی که امروز زندگی افراد را در کشورهای مختلف جهان تهدید می کند افزایش حوادث و آسیب های عمدی و غیرعمدی است که سالانه باعث مرگ بیش از 3/1 میلیون نفر در جهان می شود. روزانه بیش از 3000 مرگ در اثر برخورد با وسایل نقلیه رخ می دهد که بالغ بر نیمی از آن ها حتی سوار وسیله نقلیه نیستند. در راستای توجه به اهمیت و بار ناشی از تصادفات رانندگی در این مطالعه به بررسی میزان بروز مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در سال های 1385 لغایت 1389 در استان خوزستان پرداختیم.
مواد و روش ها
کلیه آمار مربوط به حوادث رانندگی منجر به فوت ارجاع شده به مرکز پزشکی قانونی استان خوزستان در یک دوره پنج ساله در فاصله سال های 1385 الی 1389 جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفتند و trend میزان بروز مرگ و میر به دنبال حوادث رانندگی در 5 سال به تفکیک استان و شهرهای استان محاسبه گردید. داده ها توسط نرم افزار STATA شماره 11 مورد آنالیز قرار گرفتند.
نتایج
در مجموع تعداد 6675 مورد مرگ به دنبال تصادفات رانندگی در استان در دوره 5 ساله رخ داده است. بروز مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی از 4/36 در سال 1385 به 6/29 در هر 100 هزار نفر در سال 1389 کاهش یافته است. در مجموع پنج سال از نظر جنسیت، 17/18% افراد فوت شده را خانم ها و 38/81% را آقایان تشکیل می دادند. از نظر علت نهایی فوت در افراد فوت شده به علت تصادفات رانندگی در مجموع در 84/46% موارد علت فوت ضربه به سر، 79/11% ضربه به سر و خونریزی، 05/6% موارد شکستگی های متعدد و 04/6% موارد خونریزی علل فوت را تشکیل می دادند. از نظر وضعیت متوفی در هنگام تصادف، در مجموع در 5 سال مورد بررسی بیشترین فوت شدگان را رانندگان با 06/45%، پس از آن سرنشینان با 83/32% تشکیل می دادند.
بحث: کاهش هفت درصدی میزان مرگ ومیر علیرغم افزایش وسایل نقلیه در استان خوزستان نشانه بهبود نسبی در وضعیت فرهنگ رانندگی، بهبود وضعیت جاده ها و ارایه مطلوب تر خدمات درمانی اورژانسی و بیمارستانی می باشد، ولی دسترسی به نقطه ایده آل، نیازمند فعالیت مستمر و بیشتر همه حوزه ها و همکاری و همراهی ایشان خواهد بود
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1049727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!