بررسی انحرافات جنسی جوانان (مورد مطالعه: غرب تهران)

چکیده:
روند توسعه در جامعهی ما، و عواملی همچون ازدیاد جمعیت، شکاف بین نسلی، رشد بی رویه ی حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، نتایجی مانند آشفتگی اجتماعی را ایجاد کرده است. یکی از مهمترین پیامدهای این آشفتگی، انحرافات اجتماعی جوانان، از جمله انحرافات جنسی است. از آنجا که به انحرافات جنسی جوانان ایرانی، به دلیل شبه تابو بودن آن کمتر پرداخته شده، تحقیق حاضر به عنوان نمونه در جهت بررسی انحرافات جنسی جوانان، در یکی از مناطق غربی استان تهران و در دوسال پیاپی (1385- 86) انجام شده است. این پژوهش به لحاظ روشی موردپژوهی بوده و از تکنیکهای کیفی و کمی بهره ی فراوان برده است. جامع ه ی آماری تحقیق حاضر کلیه ی دانشآموزان در دامنه ی سنی 19-14 سال در یکی از مناطق حاشی های غرب تهران تشکیل می دهد که به روش نمونه گیری سیستماتیک (منظم) انتخاب شده اند. مهم ترین ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش را پرسش نامه و مصاحبه تشکیل میدهد. نتایج توصیفی، نشان دهنده ی میزان بالایی از انحرافات جنسی و همچنین افزایش قابل توجه این انحرافات طی یک سال است. در تحلیل این وقایع از سه مدل نظری فشار، بی سازمانی و کنترل اجتماعی، و فراوانی معاشرت، به عنوان تئوری های رقیب استفاده شده است. ضریب تبیین تئوری های رقیب نسبتا بالا و قابل ملاحظه هستند تئوری فشار: R2 (pressure theory)=0.45 تئوری بی سازمانی و کنترل اجتماعی: R2 (social disorganization and control theory) = 0.24 فراوانی معاشرت: R2 (association abundance)=0.36ولی ما با استفاده از دانش محتوایی و بومی به یک مدل تلفیقی، همراه با ضریب تبیین بالاتری R2=0.55) دست یافتهایم. همچنین، نتایج تحلیلی این پژوهش، در راستای بومی سازی تئوری بیسازمانی و کنترل اجتماعی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1050868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!