معرفی جنس (Cheirospora (Coelomycetes از ایران

چکیده:
طی بازدیدهایی که در اردیبهشت و خرداد ماه سال های 1390-1389 از راشستان های استان مازندران به عمل آمد نمونه های با آلودگی قارچی از سرشاخه های جوان گونه Fagus sylvatica جمع آوری گردید. بررسی های آزمایشگاهی روی این نمونه ها وجود اندام بارده آسروول را مشخص نمود. آسروول ها به صورت لکه های سیاه رنگ روی شاخه های اصلی و فرعی تشکیل شده بودند. قطر آسروول ها غالبا بیش از 500 میکرومتر اندازه گیری شدند. کنیدیوم های متراکم به صورت توده های سیاه رنگ از دهانه آسروول فوران کرده و قسمت فوقانی دهانه آسروول را می پوشانند. کنیدیوم ها قهوه ای تا زیتونی، به اشکال گرد تا تخم مرغی، به صورت خوشه ایبا انشعابات آکروپتال در توده ژلاتینی محصور شده بودند. ابعاد توده ژلاتینی 45-25 × 5/22-5/12 میکرومتر بود. کنیدیوم های منفرد به ابعاد 5/7-5/2 × 75/3-25/1 میکرومتر بودند. کنیدیوفورها با بند، طویل، استوانه ای با طول بیش از 150 میکرومتر دیده شدند (شکل 1). مشخصات این گونه براساس ساتن (Sutton 1980. The Coelomycetes) با گونهCheirospora botryospora (Mont.) Berk.& Broome مطابقت داشت. براساس منبع فوق این گونه تاکنون روی شاخه زغال اخته، عشقه، راش و بلوط دیده شده است. آرایه فوق برای میکوبیوتای ایران جدید بوده و نمونه ای از آن در مجموعه قارچ های وزارت جهاد کشاورزی (IRAN) نگهداری می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1053491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!