کاربرد روش های چند نشان گری FBAT-MM و FBAT-LC در بررسی ارتباط ژنتیکی برخی از میکروستلایت ها با میزان HDL-C در خانواده های دارای افراد مبتلا به سندرم متابولیک: مطالعه قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
بررسی چندین نشان گر نزدیک به هم، اطلاعات بیشتری را برای تعیین دقیق تر مکان بیماری با استفاده از آنالیز ارتباط ژنتیکی فراهم می آورد. این تحقیق ضمن معرفی روش های چند نشان گری FBAT-MM و FBAT-LC و به کار گیری آن ها، به مطالعه ارتباط ژنتیکی چند نشان گری برخی میکروستلایت های منتخب با میزان HDL-C برای شناخت نواحی ژنی موثر در سندرم متابولیک می پردازد.
روش کار
تعداد 125 خانواده از بین شرکت کنندگان در مطالعه قند و لیپید تهران به گونه ای انتخاب شدند که حداقل یک نفر از اعضای آن ها مبتلا به سندرم متابولیک و حداقل دو نفر دچار کاهش HDL-C باشند. ارتباط ژنتیکی چندنشان گری HDL-C با برخی میکروستلایت های کروموزوم های 8، 11، 12 و 16، با به کار گیری روش های FBAT-MM و FBAT-LC بررسی گردید.
نتایج
خانواده های مورد بررسی شامل 563 نفر (269 مرد و 294 زن) بودند. با به کارگیری روش FBAT-MM، تنها ارتباط ژنتیکی هم زمان سه میکروستلایت کروموزوم 11 با میزان HDL-C معنی دار شد(05/0
نتیجه گیری
FBAT-MM و FBAT-LC مشکلاتی مانند محافظه کاری بالا و توان پایین روش های چند نشان گری مشابه را ندارند. یافتن میکروستلایت های موثر در تغییرات HDL-C می تواند راه کار مناسبی را برای طراحی مطالعات بعدی برای یافتن ژن های مستعدکننده سندرم متابولیک، فراهم آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1056454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!