مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبک های مقابله ای در دانشجویان دختر و پسر موسسه آموزش عالی ارم شیراز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه افراد در برخورداری از سبک های مقابله با استرس متفاوت می باشند، هدف این مطالعه مقایسه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خود پنداره با سبک های مقابله ای در دانشجویان دختر و پسر موسسه آموزش عالی ارم شیراز بود.
روش بررسی
در این مطالعه همبستگی تعداد234 نفر از دانشجویان موسسه آموزش عالی ارم شیراز به روش تصادفی ساده در سال 90- 89 انتخاب شدند. از این تعداد229نفر(91 پسر و 119 دختر) به سئوالات سه پرسشنامه ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنروفیتزپاتریک، پرسشنامه خود پنداره مقابله با موقعیت های استرس زا، اندلر و پارکر پاسخ دادند. داده ها با آزمون های آماری همبستگی پیرسون و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و خود پنداره با مولفه های سبک های مقابله ای در دو گروه دانشجویان دختر و پسر رابطه معنی داری وجود داشت. در گروه دختران سبک های مقابله ای مساله مدار و سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله ای هیجان مدار با متغیر همنوایی دارای رابطه مثبت و معنی داری بود(05/0p<). در گروه پسران سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله هیجان مدار با متغیر هم نوایی دارای رابطه مثبت و معنی داری بود. همچنین در ارتباط با متغیر خودپنداره نتایج نشان داد که این متغیر در گروه دختران با سبک مقابله ای مسئله مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت و معنی داری بود، اما در گروه پسران، متغیر خودپنداره تنها با متغیر سبک اجتنابی دارای رابطه مثبت و معنی داربود(05/0p<). هم چنین در سبک مقابله ای هیجان مدار تفاوت معنی داری بین دو گروه دختران و پسران مشاهده شد، به این ترتیب که در گروه دختران سبک مقابله هیجان مدار(48/51) بیشتر از نمره این سبک در گروه پسران(18/48)بود(05/0p<).
نتیجه گیری
الگوهای ارتباطی خانواده و خودپنداره در ایجاد سبک های مقابله ای اثر بخش است، بنابراین شیوه های آموزش و ارتقاء متغیرهای یاد شده در خانواده ها، به خصوص برای جوانان ضروری و لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p1056686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!