بررسی ارتباط سطح هموسیستئین سرم با تراکم استخوانی در خانم های یائسه مبتلا به استئوپروز

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که با کاهش استحکام استخوان مشخص می شود. این مطالعه به منظور ارزیابی ارتباط سطح هموسیستنین سرم با تراکم استخوانی در خانم های یائسه انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه به صورت Case Control روی زنان بالای 50 سال که از طریق بررسی پرونده در دو گروه بیماران BMI T Score < -2.5 و کنترل 1-≤ BMI T. Score جای گرفتند انجام شد. سطح هموسیستئین در هر دو گروه چک و نتایج آزمایشگاه و اطلاعات دموگرافیکی بیماران با نرم افزار SPSS -18 و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
200 بیمار وارد مطالعه شدند. نتایج نشان می دهند که شدت ارتباط بین سن و هموسیتئین و گروه کنترل از نظر آماری معنی دار نیست (65/0 P=) همچنین در گروه بیماران این ضریب همبستگی نیز معنی دار نمی باشد (24/0= P). به ازای یک سال افزایش سن فرد μmol/dl 51/0 به میزان هموسیستئین اضافه می شود که از نظر آماری معنی دار نمی باشد (32/0= P) همچنین میزان اثر بیماری در مقایسه با گروه کنترل معنی دار بود (001/0= P). میانگین و انحراف استاندارد هموسیستئین در گروه بیماران به ترتب 5/10 و 43/0 و در گروه کنترل 57/7 و 3/0 میکرومول در دسی لیتر می باشد که از نظر آماری معنی دار بود (001/0P<) میانگین و انحراف استاندارد BMD در گروه بیماران به ترتیب 95/2- ±11/0 و در گروه کنترل 128/0±085/0 گرم در سانتی متر مربع می باشد. میانگین و انحراف استاندارد BMI در بیماران به ترتیب 54/0 ± 04/28 و در گروه کنترل 43/0 ± 41/30 بود که از نظر آماری نیز معنی دار می باشد (001/0P<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که هموسیستئین می تواند به عنوان یک Risk factor برای استئوپروز در زنان سالمند یائسه در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
427 تا 431
لینک کوتاه:
magiran.com/p1058965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!