بررسی سطح ید دریافتی زنان باردار شهرستان ارومیه: ارتباط با کیفیت و نحوه استفاده از نمک یدار

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سالیانه نزدیک به 38 میلیون از نوزادان در معرض خطرات ناشی از کمبود ید هستند. یددار کردن نمک خوراکی از موثرترین مداخلات وسیعی بوده است که در سطح جهان برای حذف اختلالات ناشی از کمبود ید صورت گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی سطح ید دریافتی زنان باردار تحت پوشش مراکز بهداشتی – درمانی شهرستان ارومیه و ارتباط آن با کیفیت و نحوه استفاده از نمک یددار صورت گرفته است.
مواد و روش کار
490 زن باردار در سه ماهه نخست بارداری به روش نمونه گیری خوشه ایاز پنج ناحیه شهری و هفت ناحیه روستایی انتخاب شدند. حجم نمونه مورد نظر بر اساس سهم هر ناحیه در تعداد بارداری های ثبت شد تعیین گردید. نمونه نمک مصرفی خانوار، نمونه ادرار صبحگاهی و اطلاعات جمعیت شناختی آن ها جمع آوری و مورد سنجش و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از تعداد کل 204 نفر (6/41%) روستایی و 286 نفر (4/58%) شهرنشین بودند. میانه UIE به طور کلی μg/L 5/73 بوده که به ترتیب در جامعه شهری و روستایی μg/L 76 و μg/L 64 بود که از نظر آماری اختلافی مشاهده نگردید. با توجه به معیارهای سازمان جهانی بهداشت، کمبود ید در 87درصد موارد مشاهده گردید. نسبت استفاده از نمک یددار در آشپزی و نمک سرسفره به ترتیب 92درصد و 96درصد بود. شرایط مطلوب نگهداری نمک یددار در 49درصد موارد مشاهده شد و 16درصد خانوارها نمک را در مراحل پایانی پخت غذا به آن اضافه می کردند.
بحث و نتیجه گیری
میزان شیوع بالای کمبود ید دریافتی در میان زنان باردار شهرستان ارومیه بیانگر نیاز این گروه به تامین ید مورد نیاز است. مصرف نمک یددار نمی تواند به تنهایی تامین کننده ید مورد نیاز زنان باردار باشد؛ لذا ارائه مکمل ید در مناطقی که کمبود ید وجود دارد، می تواند به رفع این کمبود کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
440 تا 445
لینک کوتاه:
magiran.com/p1058968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!