بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای مقابله ای با درد زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
درد، تجربه ادراکی پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل روانی - اجتماعی گسترده ای قرار می گیرد. مقابله با درد زایمان به عنوان افکار و رفتارهای خاصی تعریف می شود که افراد از آنها برای اداره درد یا واکنش های عاطفی خویش به درد زایمان استفاده می کنند. با توجه به مطالعات محدود در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای مقابله ای با درد زایمان انجام شد.
روش کار
این مطالعه همبستگی دو مرحله ای در سال 1390 بر روی 120 زن باردار کم خطر 36 تا 40 هفته که جهت زایمان به بیمارستان ام البنین مراجعه کرده بودند، انجام شد. افراد به روش آسان انتخاب و پرسشنامه های اطلاعات فردی، سوابق مامایی و سبک زندگی را تکمیل کردند. این افراد تا شروع زایمان حقیقی پیگیری شدند، سپس در مرحله دوم نمونه گیری، از اتساع 5-3 سانتی متر تا زایمان، پرسشنامه مشاهده ای رفتار مقابله ای با درد زایمان، طی انقباضات رحمی و هر نیم ساعت یک بار (12-4 نوبت) تکمیل شد. روایی محتوای این پرسشنامه انجام و پایایی آن با آلفای کرونباخ سنجیده شد. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماریSPSS (نسخه 16) و آزمون های آماری کراسکال والیس، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد مطالعه، 1/25 سال با انحراف معیار 9/4 و در محدوده سنی 18 تا 35 سال بود. بر اساس نتایج مطالعه، 19 نفر (2/16%) از افراد، دارای رفتارهای مقابله ای نامطلوب نسبت به درد زایمان، 60 نفر (50%) دارای رفتارهای قابل قبول و 41 نفر (8/33%) دارای رفتارهای مطلوب بودند. نظر مادر درباره درد زایمان (015/0>p)، تجربه زایمان قبلی (006/0>p)، مدت زمان صرف شده جهت امور مذهبی (001/0>p)، طول فاز فعال مرحله اول (001/0>p)، میانگین شدت درد (001/0>p) و اضطراب در بدو ورود به مطالعه (001/0>p) با رفتارهای مقابله ای با درد زایمان ارتباط معناداری داشت.
نتیجه گیری
مقابله با درد دارای ویژگی هایی خاص و تاثیراتی گوناگون در روند زایمان بوده و این مقوله باید در اداره بالینی زائو، علاوه بر علائم فیزیولوژیک و آزمایشات کلینیکی، نیز گنجانده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1059501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!