سنتز، شناسایی و مطالعه رفتارهای بیولوژیکی کمپلکس های فلزات کبالت(II)، نیکل(II)، مس(II) و کادمیوم(II) با لیگاند 2-(5،3- دی-نیتروفنیل)- 4،3،1-(اگزادیازول-2-ایل) پیریدین

پیام:
چکیده:
در این تحقیق کمپلکس های جدیدی از لیگاند 2-(5،3- دی-نیتروفنیل)- 4،3،1-(اگزادیازول-2-ایل) پیریدین (DNOP) با فلز های کبالت، نیکل، مس و کادمیوم سنتز شد. ساختار این ترکیبات با کمک روش های طیف بینی FT-IR و طیف الکترونی (UV-Visible)، همچنین روش های آنالیزی از قبیل جذب اتمی(AAS)، 13C NMR، 1H NMR، آنالیز عنصری و برخی خواص فیزیکی دیگر از قبیل هدایت سنجی، تعیین نقطه ذوب و تست حلالیت، شناسایی شدند. در این کمپلکس ها فلز مرکزی از ناحیه نیتروژن پیریدینی و نیتروژن اگزادیازول با لیگاند DNOP پیوند کوئوردینانسی تشکیل می دهد. نتایج نشان داد که نسبت استوکیومتری فلز/لیگاند استفاده شده در مواد اولیه تاثیری در نسبت استوکیومتری فلز/لیگاند در کمپلکس های بدست آمده ندارد. سپس خاصیت ضدسرطانی این کمپلکس ها بر روی سلول های سرطانی رده(McCoy) با استفاده از آزمون MTT بررسی شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1063802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!