ضرورت آموزش و پایش عملکرد کارکنان بیمارستان ها در ارتباط با مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

برنامه ریزی جهت مدیریت پسماندهای بیمارستانی یکی از نیازهای جوامع بوده و آموزش کارکنان یکی از عوامل اجرای موفق آن می باشد. هدف این مطالعه بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان بیمارستان های شهر تبریز در ارتباط با مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی بود.

مواد و روش ها

از 25 بیمارستان فعال شهر تبریز 10 عدد به عنوان نمونه انتخاب شدند. آگاهی و نگرش کارکنان با توزیع و تکمیل پرسشنامه توسط هفت گروه مختلف شغلی و نحوه عملکرد آنها با 7 روز حضور تیم تحقیق در هر بیمارستان و تکمیل چک لیست ویژه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه در نرم افزارSPSS آنالیز شدند.

یافته ها

میانگین نمره آگاهی و نگرش در بیمارستان ها با هم متفاوت بود. بیشترین نمره آگاهی و نگرش به ترتیب مربوط به پزشکان و متخصصین و کمترین نمره مربوط به کارکنان بخش خدمات و جمع آوری پسماندهای بیمارستانی بود. ارتباط معنی داری بین رده های شغلی، سطح سواد و میزان آگاهی و نگرش کارکنان وجود داشت. پایش عملکرد کارکنان در تمام سطوح شغلی و تحصیلی نشان دهنده عدم پیروی از اصول صحیح مدیریت پسماندهای بیمارستانی بود.

نتیجه گیری

در اجرای طرح مدیریت پسماندهای بیمارستانی آموزش کارکنان به همراه پایش و ارتقای عملکرد آنها مهم می باشد و فقط وجود سطح مناسب دانش و آگاهی کافی نیست. عملکرد مناسب کارکنان در تمام سطوح علاوه بر ایجاد زیر ساخت های لازم نیازمند عواملی نظیر انگیزش، استفاده از اهرم های قانونی کنترل، نظارت دقیق و تشویق خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1067726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!