بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد گروه درمانی شناختی-رفتاری بر روی اضطراب حالت/صفت، اضطراب بارداری و سلامت روان زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
زمینه

دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روانشناختی بسیاری همراه است. از این رو به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس برجنبه های روانشناختی از جمله اضطراب حالت/صفت، اضطراب بارداری و سلامت روان زنان نخست زا پرداخته شده است.

روش

این پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون است. نمونه گیری در دسترس شامل 30 زن نخست زا که در پرسشنامه سلامت روان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب نمودند و معیار جمعیت شناسی پژوهش را داشتند می باشند. آنان به طور تصادفی به دو گروه 15 نفر ی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش از آموزش مدیریت استرس و گروه کنترل تنها از مراقبت های معمول بارداری برخوردار بودند. آنها مجددا توسط پرسشنامه های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده و توسط کوواریانس چند متغیری بررسی و توسطSPSS تحلیل شد.

نتایج

یافته ها نشان می دهد که آموزش مدیریت استرس با کاهش اضطراب حالت/ صفت در سطح معناداری 001/0< p، اضطراب بارداری در سطح معناداری 003/0< pو ابعاد آن (نگرانی در مورد تولد نوزاد در سطح 015/0< p نگرانی در مورد احساسات/ روابط بین فردی در سطح 02/0p <) و سلامت روان در سطح معناداری 015/0< p همراه است. ولی باعث کاهش نگرانی تغییرات ظاهری بدن در سطح 12/0< pکه یکی دیگر از ابعاد اضطراب بارداری است، نمی باشد.

نتیجه گیری

برنامه ی آموزشی مدیریت استرس رویکرد مناسب برای ارتقاء سلامت روان و کاهش نگرانی در نتیجه ی اضطراب زنان نخست زا در برخورد با استرس های موقعیت بارداری می باشد

زبان:
فارسی
در صفحه:
495
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!