محاسبه ی فاکتور انباشت دز(Buildup Factor) اشعه ی گامای کبالت- 60 با استفاده از مفهوم نسبت بافت به هوا(Tissue Air Ratio)

پیام:
چکیده:
زمینه
به دنبال برخورد فوتون با ماده، علاوه بر فوتون های اولیه فوتون های ثانویه تولیدی نیز باید در محاسبه دز اشعه لحاظ شوند. فاکتور انباشت دز نقش فوتون های ثانویه را در محاسبه ی دز در نظر می گیرد. به دلیل تاثیر قابل ملاحظه ی دز ناشی از این پرتوهای پراکنده در دز نهایی و به دلیل پیچیدگی-های دخیل در محاسبه ی این فاکتور از طریق روش های پیشنهادی، در این مطالعه فاکتور انباشت دز اشعه ی کبالت60 با استفاده از مفهوم نسبت بافت به هواTissue Air Ratio)) برای میدان های تابش مختلف در آب محاسبه می-شود.
روش
با استفاده از رابطه ی کلی بین فاکتور انباشت دز و کمیت نسبت بافت به هوا (1) رابطه ای برای اشعه ی گامای کبالت 60 به دست می آید. به کمک رابطه ی به دست آمده مقادیر فاکتور انباشت دز محاسبه می شود. سپس با استفاده از نرم افزارTable Curve 2D معادله ی کلی فاکتور انباشت دز به صورت تابعی از عمق و ابعاد میدان محاسبه می شود.
نتایج
مقادیر عددی فاکتور انباشت دز و معادله ی کلی این فاکتور نسبت به عمق و ابعاد میدان تابش برای دستگاه درمانی کبالت 60 تا عمق 30 سانتی-متری به دست آمد.
نتیجه گیری
با افزایش عمق و ابعاد میدان تابش به دلیل افزایش پراکندگی اشعه، فاکتور انباشت دز افزایش می یابد. مقادیر فاکتور انباشت دز برای اندازه-ی میدان ها و در عمق های مختلف با نتایج گزارش شده استاندارد ANSI مطابقت قابل قبولی را نشان می دهد (حداکثر اختلاف5/2 درصد).
زبان:
فارسی
در صفحه:
513
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!