تاثیر واریکوسلکتومی ساب اینگوینال در انسجام DNA اسپرم انسان و پارامترهای مایع منی

پیام:
چکیده:
زمینه
واریکوسل شایع ترین علت تولید مایع منی با کیفیت و کمیت پایین می باشد. مشاهده شده است که بیماران با واریکوسل دارای آسیب بیشتر کروماتین هسته ی اسپرم می باشند. هدف از این مطالعه، بررسی انسجام DNA اسپرم و پارامترهای مایع منی این افراد بعد از واریکوسلکتومی می-باشد.
روش
در این مطالعه، 30 نفر از بیماران برای واریکوسلکتومی انتخاب شده و مایع منی این افراد از نظر انسجام DNA و پارامترهای مایع منی قبل از واریکوسلکتومی و 4 ماه بعد از جراحی مقایسه شده است.
برای بررسی انسجام DNA بعد از ثابت نمودن اسلاید حاوی اسپرم رنگ-آمیزی توسط دو رنگ آنیلین بلو و تولوئیدن بلو انجام می گرفت و هر اسلاید توسط میکروسکوپ نوری جهت بررسی اسپرم های بالغ و نابالغ بررسی می شد. در هر اسلاید 200 اسپرم مورد شمارش و بررسی قرار می گرفت.
نتایج
در صد موارد آنیلن بلو مثبت و تولوئیدن بلو مثبت به طور معناداری بعد از واریکوسلکتومی به ترتیب از 08/57 درصد در مقایسه با 91/43 درصد برای آنیلین بلو با 039/0=P و 98/59 درصد در مقایسه با 61/46 درصد با 047/0=P کاهش نشان داد. همچنین بهبودی در مورفولوژی غیر طبیعی، 43 درصد در مقابل 40 درصد با 003/0=P، اسپرم غیر متحرک، 63/63 درصد در مقایسه با 62 درصد با 04/0=P و تعداد اسپرم ها، 17/39 میلیون در مقایسه با 30/44 میلیون در میلی لیتر با 036/0=P بعد از واریکوسلکتومی نشان داده شد که در مورد تحرک اسپرم این بهبودی معنادار نبود.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان می دهد واریکوسلکتومی ساب اینگوینال غیر میکروسرجیکال سبب بهبودی انسجام DNA اسپرم و پارامترهای مایع منی در بیماران دارای واریکوسل می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1069054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!