ارزیابی کارایی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از رویکرد کمی تحلیل پوششی داده ها(DEA)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

توجه کامل به کارایی بیمارستان به عنوان بزرگترین و پر هزینه ترین واحد عملیاتی نظام سلامت، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. بنابراین هدف این مطالعه ارزیابی عملکرد بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها بوده است.

روش بررسی

مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که در آن از داده های ترکیبی استفاده شده و کارایی کلیه بیمارستان های مذکور طی سال های 88- 1380 مورد تحلیل قرار گرفت. در تعریف متغیرها، تعداد پذیرش بستری، درصد اشغال تخت و تعداد اعمال جراحی به عنوان متغیرهای ستانده و تعداد تخت فعال، تعداد کادر پرستاری، تعداد کادر پزشکی و سایر کارکنان تمام وقت به عنوان متغیرهای نهاده مشخص شده است. جهت اندازه گیری کارایی از نرم افزار Deap 2.1 و جهت تحلیل داده ها از آزمونهای آماری Mann-Whitney و Kruskal-Wallis استفاده شده است.

یافته ها

میانگین کارایی فنی، مدیریتی و مقیاس بیمارستان های مورد مطالعه به ترتیب 958/0، 986/0 و 963/0 محاسبه شد. لذا ظرفیت ارتقاء کارایی فنی به میزان 5 درصد وجود دارد. همچنین ظرفیت مازاد عوامل تولید و به خصوص مازاد نهاده پرستار مشهود بوده است.

نتیجه گیری

هرچند کارایی بیمارستان های مورد مطالعه در حد مطلوب است، اما مدیران باید برنامه ریزی لازم را در جهت افزایش کارایی انجام دهند. نهایتا بررسی میزان تاثیرات عواملی از قبیل کیفیت ارائه خدمات و رضایتمندی بیماران بر عملکرد بیمارستان های مذکور شایان توجه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p1072902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!